Opti 2015 – München

0

Tavaly azzal kezdtem beszámolómat az optiról, hogy „korai évindítója volt az optikai szakmának idén. Január 10–12-e között rendezték meg az opti nemzetközi optikai és design vásárt.” Nos, erre sikerült még egy kicsit „ráerősíteni”: január 9–11-e között került sor az egyre fontosabb és meghatározóbb szakmai rendezvényre.

Ám nemcsak a kezdést tették még korábbra, a tavalyi kiállítás amúgy impozáns adatait is sikerült túlszárnyalni. Az összehasonlítás kedvéért ezért röviden ismét idézek a 2014-es beszámolóból: „Az opti korábbi, saját csúcsát megjavította: idén 501 kiállító vett részt a rendezvényen … Mint azt a péntek reggeli nemzetközi sajtótájékoztatón hallhattuk, az utolsó négyzetméter kiállítási felület is elkelt, összesen 40.000 m2. 34 országból érkeztek a kiállítók…” A 2015-ös számok ezzel szemben már 525 kiállítóról, 40.000 m2-t meghaladó területről és 36 részt vevő országról szólnak. Idén új kiállítóként Kanadából, Portugáliából és Szlovákiából érkeztek szakemberek.

A megnyitó után a kiállítás első hivatalos eseménye az a nemzetközi sajtótájékoztató volt, amelyen Dieter Dohr, a müncheni vásár igazgatóságának elnöke, Thomas Truckenbrod, a német látszerész ipartestületek (ZVA) elnöke és Josef Mayr, a német SPECTARIS iparági szövetség elnöke vettek részt. Érdekes volt hallani az idei évi trendről, többek között az okos szemüvegekről (smart glasses) szóló beszélgetést is. Közben a sajtótájékoztató moderátorának korrekciós okos szemüvegén keresztül láthattuk a világot a helyiségben elhelyezett nagyméretű képernyőn. Többek között hangvezérléssel utasította szemüvegét például videofelvétel készítésére… Szót ejtettek az érdekesebb irányvonalakról is. Itt elsősorban a nem szokványos szemüvegkeret-alapanyagokra kell gondolnunk, mint például a papír, a kő és a parafa. De készülnek keretek továbbra is bőrből, szaruból, karbonból, illetve ezek kombinációjából is.

optikai-magazin-kiallitas-opti-2015-munchen-02

A nemzetközi sajtókonferencia résztvevői

Mindenképpen megállapítható, hogy a keretek egyre színesebbé válnak, és a korábbi erőteljes irányvonal helyett a vékonyabb és nagyobb kaliberek törnek előre, akár műanyag, akár fém alapanyagról is legyen szó.
Az utóbbi években kezd megszokottá válni, hogy az egyes nagy, nemzetközi kiállításokon egyik-másik multi cég nem vesz részt. Idén a HOYA standja hiányzott a kiállítóké közül.

A vásár területe a jól bevált „forgatókönyv” szerint volt felosztva. A szervezők négy hatalmas csarnokban igyekeztek lehetőleg profil szerint beosztani a kiállítókat. Az első csarnokba a jelentősebb szemüvegkeret-gyártók és -forgalmazók kerültek. Itt alakították ki a „Walk of Frame-t”. Ez, a kiállítási csarnok közepén, hosszában elhelyezett „mini kiállítás” volt hivatva a rendezvény legérdekesebb, legeredetibb termékeit bemutatni.

A másodikban folytatódott a szemüvegkeretek bemutatása, ide a szemüveglencse-gyártók és a szakmához kötődő informatikai cégek, illetve egyéb kiegészítő cikkeket gyártó és forgalmazó vállalkozások kerültek.
A harmadik csarnokban túlnyomórészt a nagy szemüveg- és kontaktlencsegyártó cégek, valamint a vizsgálati berendezéseket készítők és forgalmazók kaptak helyet. A negyedik óriási csarnokot, mint már megszokhattuk, a szemüvegkeret-készítő cégek közül inkább a divat és a design irányába mutató kiállítók töltötték meg. Itt sok stand működött kvázi bárként, szórakozóhelyként vagy egyenesen „Hütteként”, ami alaposan megadta az alaphangulatot: disc-jockey-k és gyakran extravagáns figurák színesítették a képet.
A három kiállítási nap alatt számtalan eseményre és bemutatóra volt lehetőség. Ilyen volt például a Cazal standján Harald Glööckler, az ismert müncheni divattervező napszemüveg-kollekciójának bemutatója, amelyen személyesen a tervező mutatta be napszemüvegeit. Trend rovatunkban további érdekességekről és újdonságokról is olvashatnak.

optikai-magazin-kiallitas-opti-2015-munchen-05

Egyedi tervezésű és gyártású szemüvegkeretek nagy számban voltak láthatóak a kiállításon

A C4-es csarnokban ismét helyet biztosítottak ún. start-up vállalkozásoknak, amivel a piacra lépés óriási lehetőségét teremtették meg a fiatal cégeknek.
A kiállítás fő üzenete, hasonlóan a tavalyihoz, hogy figyelmünket irányítsuk a kevéssé kihasznált piaci szegmensekre. A német optikai (szemüveg) ipar 2014-ban 2,5 %-kal tudta növelni a forgalmát, így átlépte a 4,13 milliárd Eurót. A belföldi (német) piacon keletkezett forgalom 2,8 %-os növekedést jelent és eléri a 2,10 milliárd Eurót.

A szemüveggel (41,6 millió szemüvegviselő) és kontaktlencsével (3,4 millió kontaktlencsés) jól ellátott német optikai piacon a forgalom további növelésére már csak újabb igények/potenciálok felkeltésével/kihasználásával van lehetőség. 2014-ben a Németországban eladott szemüveglencsék 95 %-a műanyagból készült. Az előrejelzések szerint az üveglencsék pár éven belül gyakorlatilag eltűnnek a piacról. A Spectaris szakmai szövetség felmérése szerint 13,2 millió felnőttnek nincsen napszemüvege. Ez a tény, illetve a már meglévő mellé készítendő másod-, harmadszemüveg növelheti a forgalmat, és előretörőben vannak a munkaigényes, illetve egyéb speciális igényeket kielégítő lencsedesignok és felületkezelések.
A kiállításra 25.850 látogató volt kíváncsi, több mint 80 országból, köztük, mint minden évben, sok magyar szakmabeli is, ami a könnyű elérhetőségnek köszönhető. Sőt, akár tavaly, látszerész tanulók egy csoportja is megtekintette idén a kiállítást.

KÉPEK FORRÁSA: STOCKINGER-B. GYÖRGY

Megosztás.

Comments are closed.