A kék fény és a pihentető alvás

0

Sokan olvasgatunk lefekvés előtt, ki könyvet, ki híreket, sokszor számítógépen. Vannak, akik játszanak a telefonjukon, TV-t néznek, vagy recepteket keresnek a tabletjükön, akár közvetlenül alvás előtt is. Bár ártalmatlannak tűnnek ezek a tevékenységek, nagy befolyással lehetnek az alvás minőségére. A kék fény – amelyet ezek az eszközök is kibocsátanak – felelős az alvásritmusunkért.

hirdetés

A probléma lényege az, hogy a digitális eszközök nézése úgy hat a szervezetünkre, mint a napfény: a szervezetünk azt hiszi, nappal van, összezavarodik, ezért máshogy kezdi termelni a melatonin nevű hormont, amely az alvást és ébrenlétet szabályozó cirkadián ritmust hivatott beállítani. Ha elállítódik a biológiai óránk, lassabban alszunk el, rosszabbul alszunk, nehezebben kelünk, mindennek pedig kellemetlen egészségügyi következményei lehetnek. (Mindez amúgy nem vonatkozik a más elven működő e-könyv olvasókra.)

Nézzük, mivel küszöbölhetjük ki a problémát.

A “hagyományos“ megoldás

A legalapvetőbb és legkézenfekvőbb megoldás a kék fényt szűrő szemüvegek használata. A fiatalabb generáció számára a telefon és a számítógép nélkülözhetetlen eszközök. Hívjuk fel már a tizenéves vásárlóink figyelmét is arra, hogy a képernyő előtt ülésnek milyen következményei lehetnek, és hogy védekezhetnek a káros hatások ellen. Bár létezik kontaktlencse is a digitális világ igényeire szabva, a kék fényt sajnos ezek a lencsék nem szűrik.

person-woman-desk-laptop

Különböző appok használata

Léteznek olyan telefonos és számítógépes applikációk, amelyek melegebb árnyalatúra színezik a kijelzőt, hogy kiszűrjék a cirkadián ritmussal összeakadó kék fényt, amikor arra a szervezetünknek már nincs szüksége. Egyébként a szem is kevésbé fárad el, ha ilyen kímélő módban nézzük a képernyőt. Az iPhone-on és az iPaden az iOS 9.3-as verziójától már beépítve kínálja ezt a Night Shift móddal, de egyre több androidos mobilba és tabletbe is bekerül alapfunkcióként.

gilles-lambert-8649

A jövő

Az idei CEH techshow-ról ITT (link: az Apple szemüveges cikk) már ejtettünk pár szót. A kiállításon idén több alvást segítő technológiával is foglalkoztak, ugyanis egyre több kutatás bizonyítja, hogy nem alszunk eleget, és ez egészségügyi problémákat is okoz. A felsorolt technológiák között egy szemüveget is fellelhetünk, amelyet Pegasi-nak hívnak. A Pegasi azt ígéri, segít a nehéz elvalvás és felkelés, illetve a jetlag problémáján is azzal, hogy karbantartja a cirkadián ritmust. Kalibrálja a biológiai óránkat: gondosan belőtt hullámhosszú kék fényt sugároz a szemünkbe, így állítja be az alvásszabályozásban kulcsszerepet játszó melatonin szintet, miközben a látást nem akadályozza. Mindig reggel, az ébredés utáni időszakban kell hordani. A cég egy NASA-kutatásra hivatkozik a módszer működőképessége kapcsán, ami egy kicsit ijesztően hangzik. Nem biztos, hogy kipróbálnánk.

14402872_326bbccb2c2082021958cbb25c215455_wm

Forrás: index.hu

Képek forrása: www.pexels.com, www.unsplash.com

Megosztás.

A szerzőről

Leave A Reply