A közúti közlekedés és a látás Egészségügyi kockázatok a közúti közlekedésben

0

A kötelező, rendszeres látásvizsgálat elrendelésének igényét – különösen idősebb embereknél – gyakran fogalmazzák meg a törvényalkotó számára. A jó látás kétségtelenül az egyik alapvető feltétele a közúti közlekedésben való biztonságos részvételnek. A látáskövetelmények, amelyeket az autóvezetővel szemben a törvényalkotó támaszt, legtöbbször mégis túlzottak. Háromrészes cikksorozatunk különböző aspektusokból világítja meg a látás és a járművezetés összefüggéseit.

A jelenleg érvényes szabályok szerint a jobb látásélességgel rendelkező szemen 0,5-es és legalább 0,2-es látásélesség a rosszabbik szemen nem zárja ki a gépjárművezetés engedélyezését. Maga az egyszeműség pedig, még ha kikötésekkel is, nem ok a jogosítvány meg nem adására. Mivel a látásélesség jelentősége nyilvánvalóan kisebb, mint ahogyan azt általában feltételezzük, adódik a kérdés: a látásnak milyen módon van jelentősége a közúti közlekedésben? A látótérnek és a kontrasztérzékenységnek nagyobb gyakorlati fontossága van, mint a látásélességnek. A látásfunkciókat – mint a látásélesség és a kontrasztérzékenység – olyan optimális esetekben, a megadott szabványok betartásával vizsgáljuk, amelyek a legritkábban fordulnak elő a mindennapi látáshelyzetekben. Ezért szükséges a vizsgálatok kiterjesztése a funkcionális látás elemeire, amelyek a mindennapi látásnak megfelelnek. A közúti közlekedés biztonsága szempontjából nem annyira az a döntő, amit a vezető lát, hanem az, hogyan reagál arra.

A közlekedésben való részvétel a kogníciót nagyon igénybe veszi

A közlekedésben való biztonságos részvétel igényes, kognitív folyamat. A közlekedésben részt vevő kogníciója a jó látásra van utalva: a legrövidebb időn belül kell a külső ingerekre (pl.: gyerek megy át az úttesten) ésszerűen reagálnia (pl.: gyors fékezés). Az embert érintő információk több mint 80%-a a szemünkön keresztül ér el bennünket: az, hogy a látás a közlekedésben ilyen kimagasló szerepet játszik, evidens, a brit Royal College of Ophtalmologist álláspontja szerint mégsem ez a leggyakoribb okozója a közúti baleseteknek. A balesetek fontosabb rizikófaktorai az alkohol, az életkor és a figyelem hiánya, utóbbinál a gyenge látási teljesítmény a figyelmet meg tudja zavarni.

Az egészségügyi rizikófaktorok, amelyek a látás mellett a közlekedést is befolyásolhatják:

  • diabetes

  • szív- és keringési megbetegedések

  • neurológiai betegségek

  • pszichiátriai megbetegedések

  • drogok és gyógyszerek hatása

Az egyes egészségügyi kockázatok egymástól elszigetelt vizsgálata a tényleges rizikók alábecsüléséhez vezethet egy valóságos közlekedési helyzetben. Az utcai közlekedésben való részvétel szempontjából a kogníció és a szenzomotórium éppoly fontos, mint a látás maga.

Látás, életkor és közlekedési balesetek

Amikor idősebb emberek különösen látványos balesetekben részesek, a médiában mindig felélénkül a diskurzus arról, hogy vajon az egyszer megszerzett jogosítvány időkorlátozás nélkül maradjon-e érvényes. Ez a vita gyakran elrugaszkodik a realitásoktól. A Német Szövetségi Statisztikai Hivatal szerint az idősebb emberek 2014-ben 70856 személyi sérüléses balesetet okoztak. Ha azt is figyelembe vesszük, hogy az idősek (> 65 év) aránya a lakosságnak majdnem 21%-a, akkor ez alulreprezentáltságot jelent a balesetekben. Az viszont tény, hogy az idős emberek komplex helyzetekben hamarabb elveszítik az átlátásra való képességüket, mint a fiatalabbak. A Szövetségi Statisztikai Hivatal szerint ez magyarázza az életkortól függő baleseti rizikókat.

Az elsőbbség meg nem adása és a kanyarodás – amelyek az illetőt összetett helyzetbe hozzák vagy csökkentebb figyelmet eredményeznek – során ejtett hibák, messze az idősebb emberek leggyakoribb baleseti okai.

A látás fontossága a biztonságos közúti közlekedésben nyilvánvaló, az utcai közlekedésben a látás azonban lényegesen összetettebb, mint az egymástól elválasztott látásfunkciók vizsgálata, amelyeket a szemorvos vagy az optometrista a rendelőjében végez. Emiatt csak az a kérdés merül fel, hogy vajon és esetlegesen a látásfunkciók tesztje vagy vizsgálatának eredménye alapján következtethetünk-e az alkalmasságra a közúti közlekedésben való részvételben. A válasz a látásfunkciók és a funkcionális látás megkülönböztetéséhez vezet…

Megosztás.

A szerzőről

Leave A Reply