Trend – Tavasz

0
Orgreen – még több higgadtság

A dán sztártervező csapat mára megkerülhetetlen szereplőjévé vált a nemzetközi optikai világ körforgásának. Kereteiket New Yorktól Tokióig, Sao Paolótól Moszkváig válogatott optikákban értékesítik egyre nagyobb számban. A koncepció sokat nem változott az elmúlt néhány évben, hacsak azt nem számítjuk, hogy még kifinomultabb és letisztultabb alkotások kerülnek ki kezeik közül. Az aktuális, 2015-ös kollekciójuk kampányanyagaiba például a francia új hullám és film noir világát sikerült beépíteni úgy, hogy a lágy színek és élek még drámaibbá teszik az amúgy puritánnak tűnő kereteket.

Slav Nowasad – lengyel kiugrás
optikai-magazin-trend-tavasz-slav-nowasad-001
optikai-magazin-trend-tavasz-slav-nowasad-02
optikai-magazin-trend-tavasz-slav-nowasad-03
optikai-magazin-trend-tavasz-slav-nowasad-04
A lengyel tervező és csapata igazi jelenségnek számít a régióban. Hivatását elsősorban optikai keretekre és napszemüvegekre építi, de elég sok egyedi tervezői feladatot is elvállal a legkülönbözőbb területeken. Kereteit mind műalkotásnak fogja fel, és igyekszik minden egyes darab megtervezésénél újabb és újabb technológiai megoldásokkal előrukkolni. Munkáit elnézve nem hétköznapi emberek számára tervez nem hétköznapi viseletet, mert szinte minden darabon van valami hatásvadász, extravagáns elem. A különleges, könnyített rozsdamentes acélból szinte bármilyen formát és felületet képes megalkotni, sőt, utána bármilyen dekoratív, színes elemmel ellátni. Ezek közül a tetoválás és a farmercsiszolás motívumai valóban lenyűgözőek.
Lesca – az aranykor gyermeke
optikai-magazin-trend-tavasz-lesca-03optikai-magazin-trend-tavasz-lesca-02optikai-magazin-trend-tavasz-lesca-04
A francia Lesca márka a szemüvegdizájn egyik legmeghatározóbb korszakában, a hatvanas években született. Ebben az időben már eljutott oda a tervezőipar, hogy sokféle arcon próbálták ki a formákat, és így olyan modellek születhettek, melyek sokaknak jól is álltak. Ezek a későbbi ikonikus modellek – melyek a hollywoodi és az európai filmsztárok alapkellékévé váltak – jelentik a Lesca portfólió gyökereit. A mai napig ugyanebből a szellemiségből táplálkozva hozzák létre kollekcióikat, melynek eredményeképp a legfrissebb modelleknél is a formák időtállósága az egyik legfontosabb szempont. A családi vállalkozás a francia szemüvegkeret-gyártás fellegvárának mondható Jura-vidéken telepedett meg, és több mint fél évszázada nagyjából ugyanolyan technológiákkal alkotják meg kereteiket. A munkafolyamatok jó részét továbbra is kézzel végzik olyan mesterek, akik generációk tudását képviselik ebben a régióban.

optikai-magazin-trend-tavasz-Tim-van-Steenbergen-Theo-004
optikai-magazin-trend-tavasz-Tim-van-Steenbergen-Theo-002
Tim van Steenbergen /
Theo – megint tavasz

Szinte minden évben előrukkol a Theo csapata a sztártervező és jelmeztervező baráttal, Tim van Steenbergennel közösen összerakott napszemüveg-kollekcióval. Idén sincs másképp, miután Valentin napra egy kifejezetten a hollywoodi filmvilág legendás női karakterei által inspirált sorozatot mutatott be a Theo. Sokban hasonlít a korábbi Steenbergen-kollekciókra, de valószínűleg ez eddig a leginkább fogyasztóbarát gyűjtemény. A különleges acetátból készült darabokra jellemző a ‘pillangós’, illetve ‘macskás’ felépítés (amit ugye minden filmcsillag előszeretettel visel), de fellelhetőek benne a tervezőre jellemző törések és szögletek is. Ami talán kicsit szokatlan, hogy elég határozott színekben pompáznak a keretek. Lehet, hogy ettől karakteresebb lesznek, de rákényszerítik a viselőjüket, hogy az öltözködésnél még egy szempontot vegyenek figyelembe.

optikai-magazin-trend-tavasz-Tim-van-Steenbergen-Theo-003optikai-magazin-trend-tavasz-Tim-van-Steenbergen-Theo-005optikai-magazin-trend-tavasz-Tim-van-Steenbergen-Theo-001
Frame.Industries – ipari elemek
optikai-magazin-trend-tavasz-frameindrusties01
Egy német testvérpár, Jens és Lars Reinke már igen fiatalon elhatározta, hogy megmutatja, mit tud ma a német kézműves ipar és létrehozott egy 100 %-ig német stúdiót, ahol kis szériában készítenek kereteket.
Érdekes módon nem a dizájn lett a központi elem a keretek kialakításakor, hanem az ergonómia. Talán pont ezért válik le a konkurenciáról ez a márka. Első ránézésre semmi különös nincs a kereteiken, de ha az ember elmerül a részletekben, mégis láthatja, hogy minden óramű pontossággal meg van tervezve. Nincsenek harsány színek, kiugró elemek, csak a szuperkönnyű fémkeret íve és a mechanika. A történethez természetesen az is hozzátartozik, hogy nem tömegterméket fejlesztenek, így nincsen szükség a vásárlói igények folyamatos monitorozására. Érezhető, hogy a német mérnöki precizitást járatják maximumra.

optikai-magazin-trend-tavasz-mad-in-italy-01
optikai-magazin-trend-tavasz-mad-in-italy-02
Mad-in-Italy – őrülten olasz

A név sok szempontból önmagáért beszél. Ha látta valaki a cég standját egy-egy kiállításon vagy egyéb megnyilvánulásait a partnereinél, akkor biztosan tudja, hogy egy ízig-vérig olasz csapat áll a Mad-in-Italy mögött. A tulajdonos a Vista Eyewear Srl, az egyik meghatározó olasz gyártó cég, a tervező pedig az a Claudio Dallo Lunga, akit az egyik leginnovatívabb olasz tervezőnek tartanak sokan a szakmában (ezt egy Silmo-díj is megerősíti). A márka olasz mivoltát mi sem tükrözi jobban, mint hogy nagyon karakteres, néha kifejezetten harsány elemek vannak termékeiken és kommunikációjukban, illetve hogy mindezekre igyekeznek ráerősíteni képviselőik extravaganciájával, olaszos temperamentumával. A termékek minősége az olasz élmezőnybe tartozik, de az is igaz, hogy komoly mennyiség eladásához nem árt, ha az illető olyan temperamentummal rendelkezik, mint egy átlagos olasz.

KÉPEK FORRÁSA: FRAME.INDUSTRIES, LESCA, MAD-IN-ITALY, ORGREEN, SLAV NOWASAD, TIM VAN STEENBERGEN

SALAMON GERGELY

Megosztás.

Comments are closed.