„Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány

- beszámoló

Az első MOI közlekedésbiztonsági kampány és az első lépések céljaink felé, fontos üzenetekkel… „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány beszámoló  

Nagyon rég szívügyem a látás és a vezetés közötti kapcsolat, mert biztos vagyok benne, hogy sokat javíthatnánk Magyarország közlekedésbiztonsági helyzetén, a baleseti statisztikákon, ha erre minden forgalomban résztvevő jobban odafigyelne. Sajnos ez jóval nehezebb, mint gondoljuk, de hiszem, hogy tehetünk érte megfelelő összefogással, kampánnyal. 

Évek óta foglalkozom a témával, korábbi tevékenységeim révén lehetőségem volt statisztikák elkészítésében részt venni, ezekről beszámolni közlekedésbiztonsági szakembereknek. Többször vettem részt ORFK-OBB ülésen és szakmai fórumokon. Sajnos igazi előrelépés sosem történt, de ennek részleteit most itt nem részletezném. Viszont mindig hittem abban, hogy egy megfelelően kidolgozott közlekedésbiztonsági kampány eljuttathatja a szükséges információt a lakosság felé és segíthet abban, hogy úgy üljenek autóba, legyenek a közlekedés részesei, hogy minden szükséges lépést megtettek a saját és környezetük biztonságáért.

Idén nyár elején, miután 2022 őszén feladatot vállaltam a MOI munkájában, és előhúztam a korábbi gondolataimat egy új MOI közlekedésbiztonsági kampány megvalósításához, amelyhez az elnökség részéről támogatást és megerősítést kaptam, majd júniusban a közös ötletekből, aktív munkacsoporti tevékenység lett. Egy dologban biztosak voltunk, hogy valami újat, egyedit és erőset hozzunk létre, amely több oldalról is erősíti céljainkat és fontos üzeneteket fogalmaz meg.

Három fő célt tűztünk ki a kampány első évére, amelyet a lakosság felé át szerettünk volna vinni. 

Az első és számunkra legfontosabb, hogy felhívjuk a figyelmet az évenkénti, kiemelten az őszi - téli időszak előtti látásvizsgálat fontosságára. Arra, hogy mindenki, aki vezet, forgalomban közlekedik, az a megfelelő látás korrekciós eszközzel üljön a választott gépjárműbe. Tudtuk, hogy ehhez nem elegendő a szűrővizsgálat, hanem látásvizsgálatra van szükség, ahol megállapítják, hogy milyen dioptriájú szemüvegre, kontaktlencsére van szükség, és amely vizsgálat után ez a megfelelő és aktuális dioptriájú eszköz el is készül.

Második fő célunk az volt, hogy kiemeljük, mennyire hasznos lenne mindenki számára, ha részt vehetne, el tudna menni vezetéstechnikai tréningekre, hiszen ezek azok a képzések, ahol biztonságos körülmények között megismerkedhetünk olyan szituációkkal, amelyek a mindennapi közlekedési viszonyok között is előfordulhatnak és veszélyhelyzetet okozhatnak. Kiemelten fontos lenne ezeknek a szituációknak a kezelésére, biztonságos megelőzése, legyen ez egy vészfékezés egy zebrához közeledve, ahol gyalogos halad át. Ez az a helyzet, ahol nem mindegy milyen távolságról vesszük észre a gyalogost és így az sem, hogyan kerüljük el a balesetet. Itt már a két fontos tényezőt – a látást és a vezetéstechnikát – megneveztük, ha ebből az egyik nem megfelelő, akkor megtörténik a baj.

Harmadik célunk az lett, hogy miután az első két célt teljesítettük, vagyis elmentünk látásvizsgálatra, ami alapján már a megfelelő szemüveggel részt vettünk a vezetéstechnikai tréningen, akkor azt is kihangsúlyozzuk mennyire fontos tényező, hogy gépjárművünkön az időszaknak megfelelő és jó állapotú gumiabroncs legyen, hiszen így lesz teljes a kép és így lesz tökéletes az üzenetünk, hiszen ha a háromból valamelyik cél nem teljesül, akkor még nem biztosítottuk a biztonságos közlekedés minden pillérét. Amint az első két tényező és a gumiabroncs is teljesül, akkor nagy eséllyel elkerülhető a baleset.

Természetesen vannak még ezen kívül is fontos tényezők, de azt gondoltuk, hogy a kampány első évében ezt a hármat szeretnénk kiemelni, és ha ez teljesül, üzeneteink eljutnak a lakosság minél nagyobb részéhez évről évre, akkor ezzel már nagyot lépünk előre.

A három célhoz megkerestük a megfelelő partnereket. 

A MOI partnerei számára díjmentesen biztosítottuk a kampányhoz való csatlakozás lehetőségét, de természetesen minden nem partner optikának is lehetőséget biztosítottunk a csatlakozásra. Legnagyobb örömünkre már most, az induló évben több mint 200 optika lett a kampány támogatója. Kiemelten fontos volt számunkra, hogy a kampány üzeneteivel behívjuk az optikákba az embereket és azokat érjük el elsősorban, akik nem a szűrés irányába nyitottak, hanem, akik valóban tenni szeretnének környezetük, családjuk és önmaguk biztonságos közlekedéséért.

Kapcsolataim közül megkerestük Hoffer Zsolt r. alezredest, a Hungarian Rally Team pilótáját, autóversenyzőt, közlekedésbiztonsági szakértőt, hogy csatlakozzon kampányunkhoz, segítsen a kampány kialakításában, megvalósításában, hiszen nem is lehet hitelesebb személy egy rally versenyzőnél, aki szemüveges nem csak a mindennapokban, hanem versenyzés közben is. Pontosan el tudja mondani, hogy mennyire fontos a jó látás, hogy magabiztosan, biztonságosan közlekedjünk.

Vezetéstechnikai szakemberként a legmegfelelőbb személyt, Tóth Zoltán „Totti”-t sikerült magunk mellé állítanunk, aki amellett, hogy a TV2 SuperCar című autós magazin műsorvezetője, ő a Driving Experience Kft. tulajdonosa, így állandó autós és motoros vezetéstechnikai tréningeket szervez nyáron és télen egyaránt. Totti kommunikációban és vezetéstechnikai trénerként is az egyik legkiemelkedőbb szakember Magyarországon.      

A kampány harmadik részvevőjeként elsőre hívásra csatlakozott a csapathoz Musztrai Ferenc a Continental Hungary marketing igazgatója, aki teljessé tette a három célkitűzés megvalósítására összeállított csapatot és egy nagyon komoly partnert is nyertünk vele.

A közös munka ezzel még nem állt meg, kidolgoztuk a kampány teljes idei tervét, amelyet kiegészítettünk egy nyereményjátékkal, amelynek fődíja 10 vezetéstechnikai tréning volt a Driving Experience Kft. felajánlásával és további hármat is átadhattunk a három legtöbb regisztrációt beküldött optikának. 

Ezúton is köszönjük a kampányhoz csatlakozott támogatók (Zeiss, Interoptik, Argus Optik, Első Magyar Optikus Zrt., Essilor, Hoya, Continental, Optirisk) értékes felajánlásait. Bennünket is meglepett, hogy ilyen erős összefogást sikerült összehoznunk és a piac erős szereplői álltak mellénk anyagilag és nyeremények terén is, ami azt mutatja, hogy a kampányunk számukra is értékkel bírt. Az pedig kiemelt örömmel töltött el bennünket, hogy az ORFK-OBB is beállt a csapatunkba.

Jelenleg túl vagyunk a kampányidőszakon, így értékelni is tudjuk. A kampány videóit, marketing anyagait több mint 700.000-en látták a közösségi média felületeken, ami egy nagyon erős megjelenést jelent a ráfordított költségek mellett. Az optikai partnerek több mit 300 nyereményjáték regisztrációt küldtek be, amelyek esetében a legjobb, hogy a regisztráltak 95%-a készíttetett valamilyen korrekciós eszközt az adott optikai üzletben. Mindezek után elmondhatjuk, hogy első közlekedésbiztonsági kampányunk sikeresen lezajlott és az elért eredményekkel elégedettek vagyunk, ismerve a megvalósítás rövid idejét. Céljaik megvalósultak, az üzeneteinket sikerült a lakosság széles köréhez eljuttatnunk. 

Vár még a nyertesekre egy vezetéstechnikai tréning, ahol már az új szemüvegükben tesztelhetik vezetési tudásukat és ahol szeretnénk további információkat gyűjteni tőlük, hogy visszajelzést kaphassunk, sikerült-e céljainkat teljes egészében teljesíteni, magabiztosabb, biztonságosabb sofőröket a közutakra engedni?

Természetesen ezzel a MOI közlekedésbiztonsági munkacsoportja sem dőlhet hátra, 2024-ben egy még alaposabb és erősebb kampány megvalósítása a cél, amelynek az alapjait idén már letettük, egy fokozattal kell magasabbra kapcsolnunk.

2024-ben is folytatódik a ”Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány, hiszen a „Látásunk a legjobb biztosítás!”

Varga Péter
project manager