Pályaválasztás – 2025 – előadások a kamarában
Nemrég vettünk részt a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatalban egy nagyon különleges előadássorozaton, melyben a fiataloktól, a pályaválasztásról és a „felnőtté válásról” volt szó.
Itt ismerhettük meg – többek közt – az „Interaktív önismereti foglalkozás gimnazisták számára: kibontakozó felnőttkor és kapunyitás gimnazisták pályaorientációját támogató program” címmel, Tomku György életpálya tanácsadó, és kolleganője (PPKE BTK) által bemutatott gyakorlatot, melyben segítséget adnak a fiataloknak a pályaválasztás, a felnőtté válás és az önismeret kérdésköreiben eligazodni.
Főbb témakörei - Identitás felfedezése, Negatívság és bizonytalanság, Köztes állapotban lét, Kísérletezés és lehetőségek, Önmagunkra koncentrálás, Másokra koncentrálás,illetve aVálasztási lehetőségek: Jóból is megárt a sok - címekkel kerültek bemutatásra. A „Ki vagyok én valójában” kérdés megválaszolásához, tanácsadóra, esetleg egy mentorra lehet szükség, hogy segítségével megtalálják a helyes – vagy annak vélt – utat. Akit érdekel a téma bővebben az Ő munkásságáról itt olvashat: https://btk.ppke.hu/egyeni-tanacsadas
A másik kimondottan érdekes bemutató a PÁVA program volt. Ennek a PÁVA applikációnak a bemutatását - Federics Ibolya és Borsné Horváth Edina Heves Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat munkatársai végezték. Kiváló „szűrést” lehet vele végezni ahhoz, hogy a későbbi pályaválasztás során, segíteni tudják a fiatalokat. Az érdeklődési területek analizálása, a képességek és készségek, valamint a tanulók személyiségének ismerete alapvetően szükségesek a diákok jövőjével kapcsolatos lehetőségek mind szélesebb körű elemzéséhez. A PÁVA programról bővebben itt olvashatunk: https://palyavalasztas.hmpedszakszolgalat.hu
Mindkét bemutató jól példázta, hogy mekkora felelőssége van az egyes szakmák oktatóinak, a szakmák képviselőinek abban, hogy a lehetőségekhez képest, minél több fiatal találja meg helyét az iskolákban és a munkaerőpiacon egyaránt.
Az Optika szakmacsoportban (Optikai termékkészítő, Optikus, Optometrista) a MKIK/ÁKT által kiadott Szakmafüzet, a folyamatos konzultáció az oktatási intézmények és a szakmák oktatói és vizsgáztatói között, valamint a kamarai „háttér” munka mind-mind azt szolgálja, hogy megtarthassuk a szakmánk magasszintű képzését és a szakmához kötött jogosultságok és kötelezettségek érvényesítését.
Az Optika szakmacsoportban (Optikai termékkészítő, Optikus, Optometrista) a MKIK/ÁKT által kiadott Szakmafüzet, a folyamatos konzultáció az oktatási intézmények és a szakmák oktatói és vizsgáztatói között, valamint a kamarai „háttér” munka mind-mind azt szolgálja, hogy megtarthassuk a szakmánk magasszintű képzését és a szakmához kötött jogosultságok és kötelezettségek érvényesítését.
A „személykövetés” (ki végezte a vizsgálatot, stb.) a „termékkövetés” (ki a gyártó, ki vette fel a megrendelést, ki adta át a terméket a vevőnek, stb.), valamint az ezekhez kötődő adminisztráció, összességében hozzájárul ahhoz, hogy mind a Vevő, mind az optika szaküzlet, mind a szakhatóságok elégedetten vegyenek részt ebben a közös „munkában”.