Megveszem!

Egy madárcsicsergős tavaszi délutánon csengetnek egy kertvárosi ház ajtaján. Rövid várakozás után az ajtó nyílik és az éppen takarító háziasszony meglepetten kérdezi nem várt látogatóját: - Üdvözlöm! Miben segíthetek? Majd egy határozott férfi hang válaszol: - Üdvözlöm! Tudok valamiben segíteni? A "válasz" talán méginkább meglepte a háziasszonyt. Hirtelen végigfutott a gondolataiban, hogy itt valami nem stimmel. Ki akarna neki segíteni? Talán kifigyelték, hogy egyedül van? Vajon a széfet bezárta? Végülis ha segítenek, akkor talán gyorsabban halad… De mégis ki ez??? A gondolatbeli okfejtési káoszt megtörve, a férfi folytatta:  - Asszonyom, szeretném bemutatni önnek a gyakorlatban a legújabb takarítógépünket, ami bizonyára ha nem is örök életre, de ma délutánra megkönnyíti a dolgát. És ezzel huss…a nap újra kisütött a vészjósló gondolatok között és mosolyt csalt a háziasszony arcára.

A történet nem mai és nem is kishazánkból való, a vége pedig dióhéjban annyi, hogy a termékbemutató megtörtént, a ház valóban nagyon alaposan ki lett takarítva és amikor hazajött a háziasszony férje, akkor volt egy nagyobb kiadása.

Ki ne ismerné a porszívóügynököket vagy csak „simán” az ügynököket, akik portékájukkal házról házra járnak, hogy másokat vásárlásra ösztönözzenek! Az Egyesült Államok statisztikái szerint minden 9. amerikai munkavállaló kereskedelmi területen dolgozik. Magyarországon minden 10. foglalkoztatott a kereskedelmi szférában található. 

Ez a terület egy nagyobb szeletet birtokol abból a bizonyos tortából. Így biztosan lesz rengeteg best practice, amiből tudunk tanulni.A sales, nem csak a munkánk, hanem a magánéletünk része is. Nap mint nap „értékesítjük” a véleményünket, meggyőzünk, érveket fogalmazunk meg, hogy miért arra a mozira üljünk be este, melyik éttermet válasszuk a hétvégi randihoz, esetleg melyik út a gyorsabb (vagy éppen a lassabb) ha családlátogatásról van szó.

Terveztünk egy cikksorozatot, melynek a témája az értékesítés. A téma kapcsán elő fog kerülni nagyon sok esetben a marketing is. Ez nem véletlen, hiszen a sales nagyon hasznos segítője, társa a marketing. Mondhatjuk, hogy kéz a kézben járnak, és azt is kijelenthetjük, hogy az egyik nincs a másik nélkül, vagy legalábbis nagyon nehezen. A cikksorozat szerzőjeként, hadd mutatkozzak be: Varga Zsófia vagyok, és jelenleg egy magyar szemüvegkeret márkának vagyok a sales és marketing vezetője, stratégája. (Rövid bemutatkozásomat a cikk tetején olvashatjátok ha rákattintotok a nevemre.)

Jöjjön egy újabb story, egy sikeres és eredményes értékesítési folyamatról.

Hogy magyarázod el a vevődnek, hogy milyen illatú a parfüm, ha nem tudja megszagolni? 

Akár aktuális is lehetne egy hosszú maszkhordással terhelt időszak után. A story-t azonban nem az elmúlt két év ihlette, hanem egy pár, akik szlovéniai pihenésük alkalmával egy ljubljanai mellékutca butikjába tévedtek. A feleség meglátott a kirakatban egy - számára - lélegzetelállító cipőt (azért valljuk be, hogy nem sok olyan nőtársam van, aki ellen tudna állni és ne rángatná be a partnerét is az adott üzletbe). A cipő csalódást okozott és nő elindult, vissza a férjéhez. A férfi egy parfümös standon időzött, mire a nő odaért. Ekkor jelent meg az eladó, aki udvariasan megkérdezte:

- Bocsásson meg uram. Keres valamilyen illatot?

Az eladó ugyan nem tudhatta, de a férfi nem használt semmilyen kölnit. Ilyen is van. A kérdésre ugyan nem érkezett válasz, az eladó így folytatta:

- Ez itt a legkedveltebb termékünk! - mondta, miközben leemelt a legfelső polcról egy elegáns tengerkék-fehér sávos dobozt, majd folytatta:

- Ez itt… egy Eight & Bob(1). 1937-ben egy fiatal, jóképű, amerikai főiskolai hallgató a francia Riviérán nyaralt. Húszéves korára már volt benne valami különleges. Aki találkozott vele, érezte, hogy egy felfelé emelkedő csillagot ismert meg. - Itt egy picit elhallgatott, hogy lássa figyelnek még rá?! Figyeltek!

- A fiú egy nap a városban sétált, amikor találkozott egy párizsi arisztokratával, aki nem mellesleg parfümszakértő volt, Albert Fouquet-tel. Az ifjú nem tudott róla semmit, csak érezte, hogy valami hihetetlen illat lengi körül a férfit. Az ambiciózus fiatal amerikai veleszületett kellemével rávette Fouquet-t, aki soha nem kereskedett a kölnijével, hogy osszon meg vele egy kis mennyiséget. - A férj – rá nem jellemző módon - ámulattal hallgatta a történetet.

- Ahogy az sejthető volt, amikor a férfi visszatért az Államokba, az ellenállhatatlansága a kölni segítségével csak fokozódott. Biztos volt benne, hogy értékre bukkant és rögtön írt  Fouquet-nak, hogy küldjön még nyolc mintát és “egyet Bobnak”. 

- Igen, de ki az a Bob? - fordult meg a pár a fejében.

A válaszra nem kellett sokat várni, az eladó ezzel folytatta:

- Bob a férfi öccse volt, a férfit pedig John néven ismerték, vagy egyszerűen: J. - Itt az eladó hangja elhalkult, majd a férj óvatosan megjegyezte:

- FK

- Valóban - válaszolt az eladó - a történet főszereplője nem más mint John F. Kennedy és a mintát Robertnek, azaz becenevén Bobnak, az öccsének kérte.

- Vagyis ez egy JFK-kölni? - kérdezte csodálkozva a férj.

- Így van- felelte az eladó, majd folytatta - Mint azt tudják Franciaország és az Egyesült Államok kapcsolata nem mindig volt felhőtlen, és bár nem vagyok történelem szakos, annyi bizonyos, hogy a kölnisüvegek áthajóztatása egyre nagyobb akadályokba ütközött. Azért, hogy az utolsó szállítmányokat megvédjék a náciktól, néhány üvegcsét elrejtettek, mégpedig…könyvekbe.

Az eladó kinyitotta az üvegasztalon lévő - rég elővett - dobozt, amiben egy könyv volt. Kinyitotta azt is. A lapok olyan méretre voltak vágva, hogy beférjen a termék és a lapok közé a kristályüvegbe töltött kölni. Majd ebben a pillanatban a férj - tőle szokatlan módon, kimondta:

- Megveszem.

(A történet Kindra Hall, A sztori, amire emlékezni fogsz című könyvéből való.)

Bízom benne, hogy volt egy-egy gondolat, ami megfogott titeket. Igyekszem a sorozat folytatását színesíteni, izgalmas, - és olykor talán meghökkentő - a sikeres értékesítést segítő ajánlásokkal.

Apropó, ha van ötleted a fentiekkel kapcsoltban, témajavaslatod vagy kérdésed, ne habozz, írj vagy hívj és beszéljük róla!

Van véleményed? Vitassuk meg az Optikai Magazin Facebook csoportjában!