A mesterséges intelligencia szerepe az oktatásban és az optikus szakmában

Mindannyian érzékeljük a digitalizáció előretörését a mi szakmánkban is. Már az oktatási intézménybe kerülő diákok is hozzák magukkal az MI használatát, így aktuális téma a tanulók és a már végzettséggel rendelkező optikusok körében.
Május végén került megrendezésre került egy kiemelten fontos kérdéskörrel – a mesterséges intelligenciával – foglalkozó előadás.

Az előadást Dr. Pálmai Gergely, szakképzésért felelős helyettes államtitkár tartotta, amelyben iránymutatást adott az oktatás jövőjével kapcsolatban. Néhány lényeges részt megemlítenék, hogy képet kapjunk az ott elhangzottakról.

A mesterséges intelligencia jelenléte és megfelelő használata az oktatásban c. előadása témakörei:
Az AI szerepe a szakképzésben témakörben. Modern oktatási környezet, a digitális eszközök és tananyagtartalmak, az oktatók szakmai fejlődése, illetve a 21.századi oktatási módszerek alkalmazása ismerete, mind-mind fontos téma.

Az oktatók tekintetében megemlítésre került többek közt, hogymilyen AI kompetenciákkal rendelkeznek (alapismeretek, alkalmazási ismeretek, módszertani szakértelem, stb.), milyen lehetőségekkel rendelkeznek: információgyűjtés, adatstrukturálás, oktatási dokumentumok összeállítása, prezentáció készítés projekttartalmak létrehozása, különböző értékelések és tesztek készítése.

A tanulók tekintetében pedig lényeges szempontok lehetnek, hogy feladat legyen: az információgyűjtés, adatstrukturálás, a tananyagfeldolgozás, részvétel a különféle projektmunkában, lényeges még az önálló tanulás, illetve az AI tudatos, biztonságos, etikus alkalmazása.

A kérdőíves felmérések esetleges variációi, amelyek segíthetik a közös munkát:
Milyen szinten tájékozott az MI területén, esetlegesen milyen feladatokhoz használta-használná az MI-t, mely típusú előnyöket lát az MI használatában, valamint, hogy biztonságosnak tartja-e az MI használatát, illetve lát-e veszélyt a használatában? Szó esett arról is, hogy valamiféle védelmi intézkedést szükségesnek tart-e az MI alkalmazásával kapcsolatban. Amellett, hogy a biztonságos használatra kell törekednünk, érdemes körbejárni, hogy igazából milyen problémák megoldásában segíteni az MI!

Terveink között szerepel, hogy egy széleskörű szakmai monitorozást végezzünk, hogy az optikus és optometrista szakmákban milyen szintű információkkal és tudással rendelkeznek az ott dolgozók. A kamarai szintű információk elemzése szorosan össze kell, hogy kapcsolódjon a többi szakmai érdekképviseleti szervezettel, nemcsak a szakmánk fejlődése szempontjából, hanem annak „védelme” és a közös együttműködés erősödése miatt is.