A SILMO story

-a Nemzetközi Műanyagipari Vásártól a párizsi expoig

"1967-ben, amikor a legelső Szemüveg Szakvásárt Oyonnax-ban, a Nemzetközi Műanyagipari Vásáron rendezték meg, senki - sem a kiállítók, sem a látogatók - nem tudták volna megjósolni ennek a rendezvénynek a sorsát, amely teljesen egyedülálló, hiszen ez az egyetlen szakvásár a szemüvegiparban” Maurice Jacquiot, a SILMO és az Union des Syndicats de Fabricants de Lunetterie (UNSFL - Szemüveggyártók Szakszervezeteinek Szövetsége) elnöke

Ti tudtátok, hogy mi a SILMO story egy Nemzetközi Műanyagipari Vásáron (SIP) “indult”? Ugyanis 1953-ban (70 éve!) 26 Oyonnax-i szemüveggyártó úgy döntött, hogy megmutatja a portékáját, amihez támogatás kért az Oyonnax-i Műanyagáru Gyártók Kereskedelmi Szövetségének Szemüveg Szakosztályától. A support egy közös standban nyilvánult meg, melynek helyszíne a Nemzetközi Műanyagipari Vásár (SIP) volt.

Az együttműködés olyan jól sikerült, hogy a kezdeti, kiforratlan, ámde csupa lelkes ember kezdeményezése az 1960-as évekre összehozta a párizsi és morez-i keretgyártókat, külföldi szemüveggyártókat és lencsegyártókat. Ekkor összesen 70 kiállító gyűlt össze a vadonatúj, 1500 m²-es kiállítóteremben - mert hogy ekkor már dedikált helyük volt. Három évvel később több helyre volt szükség, és egy második csarnokot építettek, amelyben 172 kiállító kapott helyet, köztük 109 francia és 63 kiállító 14 különböző országból (Németország, Olaszország, Brazília, Svájc, USA, Japán, Belgium, Hollandia, Svédország, Spanyolország, Egyesült Királyság, Ausztria és Izrael). 

Megszületett a Nemzetközi Szemüvegipari Vásár.

A Nemzetközi Műanyagipari Vásár (SIP) 1970-ben nem került megrendezésre, mivel az Europlastique-ot Párizsban tartották. Így az agilis szemüveggyártók saját kezükbe vették a dolgokat, és megszervezték a saját szakvásárukat, amelyet SILMO-nak nevezték el (a francia Salon International de la Lunetterie, de l'Optique Oculaire et du Matériel pour Opticiens rövidítése), azzal a céllal, hogy összehozzák az iparág összes szereplőjét. 

Maurice Jacquiot "egy igazi SILMO-generációra emlékszik, a SILMO rövidítés ma már világszerte ismert", amely a világ minden tájáról összehozza a szemüveggyártókat és az optikai szakembereket. 

Az első oyonnax-i SILMO után elképesztő növekedésnek indult az optikai és szemüveges ágazat. Még 1970-ben két új iparági vásár nyitotta meg kapuit: a május 14-15-én Milánóban megrendezett MIDO és a június 27-29-én Londonban megrendezett INTEROPTIC.

1972-től kezdve a SILMO felváltva került megrendezésre Oyonnax és Párizs (a Porte de Versailles-i kiállítási központ) között, három egymást követő évben a hagyományos székhelyén, majd a következő évben Párizsban. A cél az volt, hogy megőrizzék a vásár regionális gyökereit, ugyanakkor a nemzetközi színtéren is hatékonyabban érvényesüljön. Az ide-oda ingázás azonban 1981-ben véget ért, amikor a vásár végleg a francia fővárosba költözött. A francia vásár szervezői úgy döntöttek, hogy a vásárt októberben tartják, hogy ne ütközzön a májusban és júniusban tartott többi európai vásárral. A SILMO továbbra is ősszel kerül megrendezésre, és mára az évnek ebben az időszakában az egyetlen európai optikai szakvásárrá vált.

A SILMO 2010-ben tovább erősítette pozícióját, amikor átköltözött egy praktikusabb kiállítási központba, a Paris Nord Villepinte-re, ami lehetővé tette a kiállítási terület optimális kezelését, és kellemesebbé tette a vásárt a kiállítók és a látogatók számára egyaránt.

Az idei SILMO számokban (kerekítve):

900 kiállító, 42 országból, 1500 márka, 70.000 négyezetméternyi területen, ahol 27.000 látogató fordult meg. A social platformokon is jól szerepelt: Instagram követők 33.100, Facebook követők: 41.000 és LinkedIn 10.000 követő. Wáó!

Tudtad, hogy az első szemüveg divatbemutató 1967-ben volt? 

A divat a társadalom kulturális tükörképe, és az 1960-as években a rock által befolyásolt felszabadult stílus és a tervezők újrakezdeni vágyó generációja jelent meg. Míg az haute couture a formális polgári stílus irányvonalát adta meg, a fiatal tervezők a demokratikusabb és kevésbé korlátozó készruhákra összpontosítottak.

Az 1971-es SILMO-n, már Christian Dior, Louis Féraud, Paco Rabanne, Pierre Cardin és Ted Lapidus tervezők is megjelentek. Hiszen már ekkor hatalmas hangsúlyt fektettek a divattervezők, a szemüvegekre, napszemüvegekre, mint meghatározó divatkiegészítőkre. (Ez gazdaságilag is nagyon jövedelmező volt, mert a divattervezők megjelenésével a francia gyártók forgalma megduplázódott, az export pedig majdnem megháromszorozódott.) 

Szóval, bármennyire is hangos volt a zene és színesek a ruhák az idei Optika Hungary divatbemutatóján, igenis helye van egy szakmai, szemüveg fókuszú kiállításon egy ilyen eseménynek!

Szerinted mióta tudunk “mi” is a SILMO-ra menni?

1976 volt az az év, amikor a kiállítás megnyitotta kapuit a nagyközönség számára is. Edgar Faure - akkoriban a francia nemzetgyűlés elnöke - szerint hatalmas büszkeség, hogy az “átlagembereknek” is meg tudják mutatni ezt a dinamikusan fejlődő ágazatot.

Kiállítói és látogatói rekordok a SILMO-n: 1985-re több mint 350 kiállító és 14.000 vásárló - akik közül 3850-en Franciaországon kívülről érkeztek - vett részt a kiállításon. Ezzel bőven túlteljesítve az előzetesen kitűzött számokat.

Az első Silmo d'Or díjak (1994).

A Nemzetközi Technológiai és Divatdíjak, ismertebb nevén a Silmo d'Or díjak a technológiai innovációknak és a legkreatívabban vállalatoknak ítélték oda. Az évek során a Silmo d'Or Awards mércévé és vezető eseménnyé vált, amely előretekintést nyújt a közeljövőre a lencsék, keretek és szemüveg kiegészítők világában.

A díjra szinte a világ minden tájáról érkeznek nevezések. Tíz kategóriában nyújtanak be nevezést, amelyeket az egészségügyi, optikai és szemüveg-, divat- és formatervezési iparágak műszaki és tudományos szakértőiből álló zsűri értékel. A mai napig 275 vállalat kapott Silmo d'Or díjat.

A Silmo d'Or díjátadó egyben alkalom a nagy ünneplésre is Párizs egyik szimbolikus nevezetességénél: Opéra Garnier, Muséum d'Histoire Naturelle, Château de Versailles, Musée des Arts Forains, Pont Alexandre III, Pré Catelan, Cité du Cinéma, Musée de l'Air et de l’Espace...

Idén (a teljesség igénye nélkül néhány díjazott):
Gyerek szemüveg kategóriában: Etina Barcelona
Vision Visual Health kategóriában: Varilux XR
Designer napszemüveg kategória: Andy Wolf
Személyes kedvencem: Veronika Wildgruber, aki egy különleges Premiere Classe Show díjat kapott.

ITT eléritek a többi díjazottat és a jelölteket is.

Sokszor rácsodálkozunk az úgynevezett “feltörekvő” vagy “új belépő” tervezőkre. Nem csak a kínálatuk miatt, hanem mert egy külön egységet képeznek a kiállítói területen és az az érzésed, hogy oda akarsz menni, megfogni és felpróbálni a kereteket. Idén találkozhattunk szár nélküli keretekkel, szaru keretekkel, különlegesen vékony, high-tech szemüvegekkel. 

Nem újkeletű ez a kiállítás életben. 1996-óta foglalkozik és biztosít helyet azoknak a motivált, lelkes és kreatív designereknek, akik szeretnék megmutatni a portékájukat. Ezen a részen van, hogy belefutunk magyar kiállítókba is. 

2009-ben a SILMO fejleszteni akarta a vásár szolgáltatási dimenzióját, mind a kiállítók, mind a látogatók számára. Ezért a látogatottság növelése, optimalizálása és a lojalitás elősegítése érdekében új merchandising és üzlethelyiségek értékesítésösztönző terét hozták létre. Ez a workshop az értékesítés alapjaival foglalkozott (az üzlet elrendezésének és az eladásösztönzésnek az optimalizálása), és az optikusoknak szólt, személyre szabott szolgáltatást nyújtott, és választ adott az általuk feltett legfontosabb kérdésekre.

A workshop a vásár szívében, egy nyitott területen volt elhelyezve, így az optikusoknak lehetőségük volt beszélgetni a kirakatrendezőkkel, a merchandising szakemberekkel és az értékesítési trénerekkel. 

Ezzel kapcsolatban előző cikkemet is ajánlom figyelmetekbe.

A tudásmegosztás a SILMO életében 2010-re érkezett meg, amikor Guy CHARLOT vezetésével létrehozták a Silmo Academy-t. A tudásközpontot egy tudományos tanács alkotja, akik a szimpóziumok tartalmának relevanciájáért felelősek. A cél az volt, hogy létrehozzanak egy magas szintű vitafórumot az optikai és szemüvegipar számára. Mindezt azért, hogy segítsék a szemészeknek bővíteniük optikai ismereteiket, hogy hatékonyan tudják kielégíteni ügyfeleik igényeit. A világ legelismertebb szakemberei által vezetett kollokviumok nyitottak minden olyan optika szakmában dolgozó számára, aki növelni kívánta szaktudását, és tájékozódni akart a kor orvosi és társadalmi fejleményeiről.

A SILMO az optikai és szemüvegipar egyik legnagyobb nemzetközi rendezvényeként három fő területre fókuszál: divat, technológia és egészség. A kiállítás célja, hogy az új piacokra való betöréssel, az innováció és a formatervezés előmozdításával, valamint az előretekintő megközelítéssel, lépést tartson a fogyasztási szokások és a technológiai fejlődés változásaival.

A SILMO kiállta az idő próbáját anélkül, hogy bármennyire is öregedett volna! Éppen ellenkezőleg, a vásár bizonyítja elkötelezettségének erejét, egyediségét és képességét, hogy a nemzetközi piacok középpontjában áll. Mindezt a hosszú történelmét megszakító gazdasági változások ellenére is sikerült elérnie. A SILMO továbbra is vezető üzleti platform a kiállítás és a design és az innováció népszerűsítése terén, a tehetség és a know-how fókuszpontja, ahol a termékek széles skáláját mutatják be, és ahol a keretek, lencsék és optikai berendezések, a kiskereskedelmi üzletek, szolgáltatások, láncok, beszerzési részlegek stb. elrendezése találkozik. 

A SILMO szinkronban van a globális optikai és szemüvegiparral, és továbbra is az ősz legfontosabb eseménye.

Már csak párat kell aludni és jövök az idei SILMO beszámolómmal!

Van véleményed? Vitassuk meg az Optikai Magazin Facebook csoportjában!