Merre tovább Lurdy?

Március 26-án került megrendezésre az Optikus szakmai nap, a hagyományokhoz híven a Lurdy Konferencia- és Rendezvényközpontban. A szervezők egyetértenek abban, hogy vegyes érzésekkel zártuk ezt a kiállítást, úgy gondolom a kiállítók és látogatók is hasonlóan vélekednek.

Összeszedtem néhány elgondolkodtató részletet:

A koncepció: ez a “kiállítás” börze jellegű, tehát egyen helyekre tudják a kiállítók kipakolni az újdonságukat, árukészleteiket, szóróanyagaikat. A börze jelleg elsősorban a kereteket, alkatrészeket és kiegészítőket áruló hazai forgalmazóknak és gyártóknak kedveznek. A nagyobb gépeket, műhelyberendezéseket és lencséket gyártó/forgalmazó cégek inkább a többnapos kiállításban érdekeltek, de azért itt is képviseltetik magukat, hiszen kapcsolatépítésre, vevőkkel való találkozókra tökéletes. Utóbbi cégek minden évben tartanak vevőtalálkozót, amit jellemzően őszre időzítenek, de érdemes lenne a Lurdy és Tihany közötti koncepciót közelíteni, hogy ne csak a kereteseknek, tokosoknak és alkatrészeseknek kedvezzen a Lurdy, hanem kihagyhatatlan legyen a szemüveglencsékkel, gépekkel foglalkozó cégek számára is.

A közönség: 600-700 látogatót vártunk a rendezvényre, ugyan az alsó becslést elértük, de nem vagyunk teljesen elégedettek. (Azóta volt szerencsém részt venni Brno-ban az Opta-n és azt kell, hogy mondjam, a Lurdy meglehetősen jól sikerült az ottani forgalomhoz, látogatókhoz képest. A MIDO-n és Optin-n nem tudtam jelen lenni személyesen, de a képek és beszámolók alapján nem érték el azt a látogatószámot, amit elvártak és korántsem azt a szintet ami 2019-et jellemezte.) Sem a COVID, sem a háborús helyzet hangulata nem kedvez egy ilyen eseménynek sem. Viszont nem csak ez fogta vissza a látogatók számát: a hazai nagykereskedők üzletkötői folyamatosan úton vannak, sűrűn látogatják még a távolabbi, határhoz közeli optikákat is. Sok optikus fejében megfordul, hogy miért menjek el egy ilyen rendezvényre, ha néhány héten belül úgyis eljönnek hozzám. És igazuk van. Mivel a Lurdyra kizárólag MOI tagok jelentkezhetnek mint kiállítók, érdemes lenne együtt fellépni és a kiállítás előtti (és utáni) hetekben kicsit visszafogni a partnerlátogatást, mondhatni kiéheztetni az üzleteket. Ez javaslat Tihanyra is. És ha már Tihany: sajnos be kell lássuk, hogy közel volt. A vírus miatt 2021 őszén tudtuk megrendezni, amit már nagyon vártak a kiállítók és a látogatók is, de kannibalizálta a Lurdyra látogatókat. Bízom benne, hogy ilyenre többé nem kényszerülünk és tartani tudjuk az évente 1 rendezvényt. (Ezt egyébként nagyon bánom, szerintem az őszi időpont határozottan jobb ezekre az eseményekre, de készülünk más jellegű találkozóval, ha minden jól megy már idén debütál.)

A helyszín: a Lurdy… sokadik alkalommal adott helyet a szakmai napnak. Mindannyiunknak vannak élményei és tapasztalatai a hellyel kapcsolatban. Szerintem kimondható, hogy az optikus szakma kinőtte ezt a helyet. Jóval magasabb igényeink vannak kiállítói és látogatói részről, mint amit a Lurdy biztosítani tud. Történt náluk tulajdonosváltás és elkezdték a fejlesztéseket is, de az a fény, melyet biztosítani képesek nem elég, az oszlopok, falak is több helyen csak zavarnak.

Merre tovább?

Ha rajtam múlik, ez volt az utolsó Lurdy a Lurdyban. A fent felsorolt problémák közül a helyet látom a leggyengébb pontnak, így mindenképp új helyszínre költöztetném. Olyanra ahol van fény, izgalmas a tér, jó érzés ott lenni, könnyű parkolni és van megfelelő catering. Mondok pár konkrét példát: Bálna, Millenáris, Eiffel Műhelyház, Syma… mind megfelelnek ezeknek az elvárásoknak. Egy ilyen helyszín már magával hozná a koncepció változását is. Megfelelő helyszín mellett talán érdemes lenne akár 2 naposra megcsinálni és végre nyithatnánk a végfelhasználók felé is. Pár biztonsági lépés mellett (nyilvános árak, helyszíni vásárlás, partnerlisták) beengedhetnénk a szemüvegviselőket, hogy első kézből értesüljenek az újdonságokról, aktuális trendekről. Gondoljatok bele a Mido, Silmo, Opti mind látogatható szabadon, hiszen ide csak az fog eljönni, akit érdekel valamelyik része a szakmánknak. Ezeket az embereket pedig fölösleges lenne kizárni, csak azért mert éppen nem aktívak a szakmában. Ha esetleg ez nem nyeri el a tetszéseteket, akkor “csak” bloggereket, influencereket. Ők mind jelen vannak a nemzetközi kiállításokon és viszik a keretek, kiegészítők és aktuális trendek hírét - ez nekünk csak jó! Ezt a koncepciót viszont muszáj megtámogatni reklámoldalon is, annak érdekében, hogy lényegesen több látogató legyen. Van 1-1,5 évünk kitalálni, pontosítani mindezt, hogy 2 év múlva szintet tudjunk lépni. Remélem velem tartotok!

Van véleményed? Vitassuk meg az Optikai Magazin Facebook csoportjában!