Összefoglaló a Magyar Optikus Ipartestület tagságának
- A „Láss jól, vezess biztonságosan!” kampány 2025
Tisztelt Tagtársak!
A Magyar Optikus Ipartestület 2025 őszén, már harmadik alkalommal, országos szintű figyelemfelhívó programot indított „Láss jól, vezess biztonságosan!” címmel. A kezdeményezés célja az volt, hogy ráirányítsa a figyelmet a látásvizsgálat, az éleslátás és a közlekedésbiztonság közötti szoros összefüggésre.Szervezetünk egyik kiemelt feladata, hogy a magyar optikai vállalkozások szakmai presztízsét, társadalmi jelentőségét és szolgáltatásainak értékét erősítse. A kampány ezt a célt szolgálta: bemutatta, hogy az optikai szakma szerepe túlmutat a szemüvegkészítésen – a biztonságos közlekedés alapfeltétele a megfelelő látás.
A kampány üzenete különösen időszerű ősszel, amikor a romló fényviszonyok, a csúszós utak és a ködös időjárás fokozott figyelmet igényelnek. Ezért választottuk időszaknak 2025. szeptember 22. – november 23. között.
A kampány fő üzenete:
A jó látás nem opció – a biztonságos vezetés alapfeltétele. – azaz „A látásunk a legjobb biztosítás!”
A jó látás nem opció – a biztonságos vezetés alapfeltétele. – azaz „A látásunk a legjobb biztosítás!”
Ezt az üzenetet négy fő pilléren keresztül kommunikáltuk:
- Látásvizsgálat fontossága – évente legalább egyszer, különösen gépjárművezetők, de minden közlekedő számára.
- Optikai szakma társadalmi szerepe – partner a biztonságos és felelősségteljes közlekedésben.
- Közlekedésbiztonsági edukáció – hangsúly: a jogosítvány nem garancia az aktuálisan megfelelő látásra.
- Éleslátás a közlekedésben – fékút, reakcióidő, távolságbecslés, sávkövetés és táblaészlelés mind romolhat nem korrigált vagy romló látás esetén.
- Két hónapos országos kommunikáció: web, közösségi média, partnerfelületek, óriás plakát, újsághirdetés, kampánylanding-oldal (szeretemaszemem.hu).
- Mini-filmek és influencerek: ismert médiaszereplők (Vályi István, Rákóczi Ferenc) bevonásával rövid, humorral átszőtt, ugyanakkor súlyos üzenetű videók készültek, amelyek a nem megfelelő látással történő vezetés veszélyeit mutatták be.
- Partneri ökoszisztéma:
- ORFK-OBB (Országos Balesetmegelőzési Bizottság)
- Continental Hungaria (gumiabroncs-biztonság)
- Optikák bevonása: a kampányban részt vevő optikák igazolást állítottak ki a látásvizsgálatról, melyet a páciensek a nyereményjátékban való részvételhez használtak.
A kampányhoz jelentős motivációs elem is kapcsolódott:
- látásvizsgálaton résztvevők és
- partnerünknél gumiabroncsot vásárlók
értékes nyereményeket nyerhettek, többek között:
- vezetéstechnikai tréninget a Groupama Tanpályán,
- prémium szemüveglencséket,
- gumiabroncs-utalványt
- egyéb partneri nyereményeket.
A nyereményjáték célja az volt, hogy mérhető aktivitásra ösztönözze a lakosságot, és motiválóvá tegye a látásvizsgálatra való bejelentkezést.
A rendelkezésre álló adatok és nyilvános visszajelzések alapján a kampány:
- jelentős online elérést generált (videók, közösségi posztok, kampányoldal látogatás);
- széles közönség számára közérthető és figyelemfelhívó módon tette egyértelművé, hogy a látásromlás a közlekedés egyik legfontosabb, gyakran elhanyagolt kockázata;
- a partneroptikákban növekedett az érdeklődés a látásvizsgálatok száma az szeptember–novemberi időszakban;
- a kampány jó példája lett annak, hogyan tud az optikai szakma társadalmi felelősségvállalást felmutatni.
- és itt emelném ki, hogy a lencse gyártó cégek, komoly értékű felajánlásaikkal jelentősen hozzájárultak a kampány sikerében, amit külön köszönök nekik.
A kezdeményezés három fontos területen hoz előrelépést:
1. Szakmai pozicionálás erősítése
A kampány bemutatta, hogy az optometristák milyen fontos, hiánypótló szerepet töltenek be, és hogy az optikus szakma nem csupán kereskedelem, hanem a közlekedésbiztonság fontos szereplője.
2. Lakossági edukáció
Segít megértetni az közlekedésben résztvevőkkel, gyalogosokkal, gépjárművezetőkkel, kerékpárosokkal, rolleresekkel, hogy évek alatt a látás jelentősen romolhat – és ezt csak szakember tudja pontosan megállapítani.
3. A magyar optikai vállalkozások értékének növelése
A figyelemfelhívás eredményeként az optikai szolgáltatások társadalmi megítélése javul, és hosszú távon erősödik a magyar optikák piaci pozíciója.
A „Láss jól, vezess biztonságosan!” kampány sikeresen mutatta be, hogy a magyar optikai szakma képes országos szintű, társadalmilag releváns programot létrehozni. Köszönöm minden résztvevő optikának, partnernek és szakembernek az együttműködést.
A Magyar Optikus Ipartestület továbbra is azon dolgozik, hogy a hazai optikai vállalkozások szakmai presztízse és gazdasági stabilitása erősödjön – veletek együtt, közösségként.
Kérem a tagságot, hogy a saját tapasztalataikat és adataikat juttassák el az irodához, hogy a kampány teljes értékű szakmai értékelése elkészülhessen.
dr. Eszik Imre
dr. Eszik Imre
Magyar Optikus Ipartestület elnöke




