Szemüvegek és a Műhely V. - „A fejlődés maga a szakértelem.”

Juhász Ferenc soron következő cikkében ezúttal a fúrt keretekről lesz szó!

 - Mit szeretne??? Mi nem tartunk fúrtakat. Nem keresik. 

 - Jaaa, fúrt keret?  Ahhoz mi nem nyúlunk. Elküldjük jó messzire, ne is hozzák vissza.

- Ááááá, azzal csak a baj van! Vegyen teli keretet! A fúrt az mindig eltörik, meg nem is tudnak rá vigyázni. Meg olyan tudálékos, az a sok politikus is azt hordja... 

 - Olyan alkalmi fúrt keretet szeretne? Damilosunk van. 

 - A drogériában sokkal olcsóbb? Már kész lencsével árulják? Csak két nap után szét esett, ugye? Hogyne, ingyen megjavítjuk…

 - Természetesen a fúrt keret olcsóbb, mint a teli, hisz nincs is benne anyag szinte semmi!

- Szívecskés formát szeretne? Hogyne kérem, de ma a pillangósra van akció. Ja, hogy a marcipánt? Azt az utca túloldalán. 

- A szomszéd optika új csiszolója aranyhalasat csinált, mindjárt megőrülök! Hogy mit? Nem hall… Arany damilos-fúrt keretet javítunk-e? Hogyne, csak előbb a horgászboltban vegyen hozzá damilt, de különben meg mi vagyok én? Gyöngyfűző? Elég ebből, ne viccelődjünk már!!

Eme kis bohém bevezető után, az előző cikkek folytatásában a fúrt keretekről és elkészítésükről esik majd szó. Szóval nézzük is a fúrtak csínját-bínját. Milyen lencse kell hozzá? Üveg is lehet? Lehet. Létezik. Amíg nem volt műanyag, addig az üveg lencséket fúrták a fúrt keretekhez. Bizony! Napjainkban tudtommal élő ember nem vállalná az olajhűtést, a selejteket stb. Egy esetleges baleset folytán a szembe fúródó üvegszilánkok sem a legjobbak, ezért maradjunk a műanyag lencséknél. Így kapunk egy extra könnyű és könnyen variálható szemüveget.

Jellemzően 1.6-os, 1.67-es illetve trivex, esetleg polycarbonát lencséket szoktunk ajánlani/elvállalni a fúrt keretekhez. Ennek oka nem véletlen. A lencséknek bírniuk kell a fúrást és megmunkálást, valamint a hordás/levétel/felvétel során keletkező feszültséget. Régebben ezt a szemüveget inkább javasolták alkalminak, de a korszerű lencsékkel és jó minőségű keretekkel hamar teljesértékűvé vált. Tehát bárkinek ajánlható? Gyerekek kivételével igen! (Léteznek gyerek fúrt keretek, meg a szemüvegviselést komolyan vevő gyerekek, de ezt a vonalat a magam részéről nem erőltetném.) 

Milyen előnyei vannak a fúrt keretnek? 

Először is a lencseformák átméretezhetőek, mi több, szabadon választhatóak. Ha széles az arc, akkor lehet szélesíteni, ha multifokális lencse megy bele, akkor lehet mélyíteni/magasítani, de akár mindkettő, vagy körben növelni az egész lencse méretet. Természetesen keskenyíthetjük is a formát. A lényeg, hogy az „A” és „B” méret (horizontális-vízszintes) szabadon változtatható. Fontos, ha nem mi csiszoljuk, hanem elküldjük, akkor például a +2 mm amit a lencsére írtunk, az legyen egyértelmű, hogy sugárban, vagy A-B méretben gondoljuk, mert a kettő nem ugyanaz. A másik lehetőség, hogy teljesen más formát szeretne hozzá a kedves vevő. Ez sem probléma, de oda kell figyelni a feljelöléseknél. Más formát és más méretezést is szeretne? Ebben az esetben - ha az idő engedi - érdemes egy pár plán lencsével megcsinálni a demókat, majd újra felpróbáltatni a vevővel a félreértések és a „többszázezres-fényre-sötétedő-progresszív” selejtek elkerülése végett. A bohémebb delikvensek ugyanannál a szemüvegnél akár teljesen különböző formákkal is kísérletezhetnek a jobb, illetve a bal oldalon… A lehetséges becsillogások miatt, további fontos dolog, a polírozás/nem polírozás kérdéskörét megbeszélni a vevőnkkel, bár mindkettőre van utólagos lehetőség is. Természetesen kellő nyitottság esetén beszéljük át a szélezés/él letörések pozícióját/mértékét is. 

Tehát mivel nem lesz körbe keret, így az ilyen szemüveget viselők nem érzik a látóterük szűkülését, sokan csak közelebbről látják rajtuk a szemüveget (mintha nem lennének szemüvegesek), és sokan elegánsabbnak gondolják ezt a fajta keret típust. További előny, hogy ezekhez a keretekhez biztosan beszerezhető másik szár/orr-rész, mivel nincs forma és méret megkötés, mint egy design egyedi műanyag keretnél. Tudtommal nincs szabványosítva, de viszonylag hasonlóak a világban fellelhető csavaros, de főleg a stiftes fúrt keretek. 

És mik a hátrányok?

Általában drágább, mint egy teli keret. A munkadíj minden esetben drágább, mint más kereteknél. Adott esetben drágább bele a lencse. Természetesen kicsit sérülékenyebb maga a szemüveg, egy teli fém-kerethez képest. Egy színházi darabban nem ezt fogják csapkodni az asztalhoz, az biztos. Egyedibb márkás fúrtaknál például Porsche, BMW, Bulgari stb. könnyen lehet, hogy egyedi rögzítési orrtámaszokat használnak, amik garantáltan nincsenek majd minden optikában, de még az alkatrész nagykereskedéseknél sem. Erre érdemes a beszerzéskor rákérdezni a keretforgalmazónál és korrektül tájékoztatni a vevőt. A stift sem egyféle az összes fúrt kerethez (lehet vagy húsz féle), sőt akár teljesen egyedi is, mint például egyes Adidas fúrtaknál. Ha a forgalmazó nem biztosítja, akkor nehézkes a beszerzése. Ami az előtéteket illeti, bár megoldható, de nem Clip-on kompatibilis (lencséken csatlakozik). Viszonylag kevés jól megtervezett gyári előtétes fúrt létezik (középrészen csatlakozik). Sok optikában nem javítanak, illetve nem is foglalkoznak fúrt keretekkel. Nem megfelelő lencseválasztásnál az elképzelthez képest vastagabb szemüveget kaphatunk, mivel itt nincs keret, ami takarja a lencsevastagságot. Nem megfelelő bázis választásnál túlságosan egyenes lehet, a keret íve, elállhat az arctól, nehézkes az adaptálása. Egy apróság, de ott van még a szemüvegtörlés. Erre az átlagemberek kicsit lusták, meg nem is olyan alaposak, így a fúrt szemüveget valószínűleg nem fogják majd tökéletesre megtörölni és a szerelék körül egyre csak gyűlik majd a kosz (aki azt hiszi viccelek, tudnék mesélni). Ehhez hasonló dolog az egykezes levétel/felvétel. Mint mondani szokás, a szemüveget illik két kézzel le és felvenni. Ez azért nem kőbe vésett szabály, de egy gyenge minőségű fúrt, - ami adott esetben lehet nem is tökéletesen van elkészítve - nem fogja tolerálni, vevőnket pedig hamarosan újra viszont láthatjuk… 

Milyen fúrt keretek léteznek, léteztek vagy fognak létezni?

  • A legelterjedtebbek a préspatent-tel, vagy más néven stfift-el összerakhatóak. A legismertebb ezek közül talán a Silhouette.
  • Csavaros-anyás megoldásokból akad bőven, régebben nagyon minőséginek számított -például- a Cazal, Cartier, TagHeuer stb. Ezen belül legalább tizenöt féle furat-bemarás kombinációval.
  • Damillal összefűzhetőből külföldön a Flair elég ismert.
  • Speciálisan kialakított furatba ragasztott (nem minden esetben) például a Lindberg.
  • Létezett tisztán műanyagból álló, műanyag csavaros, sokkal szélesebb bemarásokat igénylő áttetsző, cserélhető szár-design variáns is. Bár extra könnyű volt, de egy szerencsés konstrukció. Kész olvasószemüvegben a mai napig rendelhető talán Mozart néven.
  • Az ipari marógépekkel megjelentek egyéb „átfúratlan” lencséjű fúrtkeretek. Itt a lencse oldalaiból kiálló speciális formájúra mart fülekkel oldották meg a rögzítést. Magyarországon nem igazán terjedt el.
  • Számtalan márkanéven terjednek az interneten HAMIS videók, amelyekben méretes kalapáccsal próbálnak szétverni csodalencsés fúrt szemüvegeket, sikertelenül... Szögezzük le, hogy kalapáccsal bármilyen szemüveg összetörhető, de főleg a fúrt keret!
  • A 3D nyomtatással, újabb műanyagokkal, különböző préselési/ragasztás technikákkal szerintem csak a képzelet szab határt. Igazából már beléptünk azon kapun, hogy nem csak a lencsék teljesen egyediek, hanem akár a keretek is azok lehetnek. Ha nem jár nagyobb környezeti terheléssel, mint egy hagyományos keret, akkor miért ne?

Milyen eszközökre van szükségünk a fúrt keretek elkészítéséhez? 

Kell egy állványos-fúrógép, zauger ragacs, vékonyhegyű lencsejelölő filctoll, furatmeghatározó, dörzsár készlet, furatszélező, anyacsavarhúzó szett, alátétek és különböző színű/hosszúságú anyacsavar készlet, speciális műanyag csípőfogó, stift kinyomó, stift préselő, különböző méretű és keménységű préspatentek (ezekből érdemes egy készletet beszerezni), japán gillette penge, fém lapkák préspatenthez, finom reszelők, csavar elcsípő, orr-rész ívelő, felemás és lapos fogók a beállításhoz, satöbbi-satöbbi. Csak ennyi? Igen, de ezek az eszközök jellemzően nem kérnek enni és hosszú évekig szolgálnak minket, vagy optikáinkat. (Halkan jegyzem meg, hogy a Breitfeld magyarországi képviseleténél mindezek beszerezhetőek, és igen magas minőséget képviselnek.) Amiről érdemes még pár szót ejteni, hogy a modern automata csiszológépek nagyrésze el tudja készíteni a furatokat, furatpárokat és bemarásokat. És honnan tudja a gép, hogy hol lesznek a furatok, hova kerüljenek a bemarások pozíciói és mekkorák a dőlés szögei? Itt több lehetőség is adódik. Talán a gyakoribb, amikor a fúrt keret demóját beolvassuk, mint egy damilos keretnél, lemérjük egy PD léccel a szükséges adatokat és manuálisan rögzítjük a blokkoló/csiszológép/tracer programjában. Bizonyos gépeknél erre egy külön „befotózó egység” van, ami természetesen a lyukakkal és bemarásokkal együtt – akár több fotóból - jeleníti meg nekünk a keret demóját, teljesen mérethelyesen, az árnyékok kikorrigálásával. Itt esetleg még finomítanunk kell kicsit (1-2 tized millimétert). Ennek a továbbfejlesztett verziója, amikor a fotózó egység már eleve bele van építve a lencseblokkolóba. Napjainkban már egyre több fejlett csiszoló rendszer tud kezelni egy gépbe lehívott forma és furat paraméter adatbázist, esetleg szerveres eléréssel. Itt egy „.oma” kiterjesztésű file tartalmazza a szükséges adatokat. Ezeket egyre gyakrabban az igényesebb fúrtkeret gyártók is rendelkezésre bocsájtják, mind ipari, mind magán optikai felhasználásra. 

Hogyan készítsünk fúrt keretes szemüveget? 

Egyszerűen, lépésről-lépésre:

  • Kezdjük a szétszedéssel! Hasonlóan egy damilos kerethez húzunk egy vízszintes vonalat mindkét demó lencsére. Ebben segítség lehet a dioptriamérő pontozója, vagy a Breitfeld varázskockája a „The Cube”. 
  • Érdemes a demó lencséket feliratozni: JOBB & BAL, híd méretet felírni (és húzni legalább az egyikre egy vízszintes vonalat, ha eddig nem tettük volna meg). 
  • Ezután szétszedjük a „keretet”, kezdésnek elég a jobb oldal is. Ha csavaros a fúrt keret, akkor kiválasztjuk az anyacsavarhúzó készletünkből a megfelelőt és nemes egyszerűséggel lecsavarozzuk az anyát, majd leszedjük az alátéteket. Kis mozgatás és széthúzó mozdulatok után már a kezünkben is tartjuk a jobb oldali demó lencsét.
  • Ha stiftes, akkor hátulról szét/le kell vágni a stiftet, majd fimon kis mozgatással széthúzni a szárat, illetve az orr-részt. Ha nem mozdul, ne erőltessük, a kis pöckök letörhetnek. Keretmelegítővel melegítsük meg, mozgassuk, hűtsük, majd újra melegítsük meg és mozgassuk újra. Ha ez sem segít, akkor fúrjuk át a demó lencsét megközelítve a stiftet és egy masszívabb csípőfogóval törjük le a keretről a demót. (Ennek a trükknek egy változata nagyon ritkán, de a teli kereteknél is jól jöhet.)
  • Jöhet a demó beolvasása, mint egy damilosnál. Ha gépünk boldogul a fúrással, akkor megadhatjuk a régi furatok helyét, ha nem, akkor patentra fogjuk csiszolni.
  • Az egyik lehetőség, ha egy zauger ragaccsal összeragasztjuk a lecsiszolt formát a demóval (a demó legyen felül) és hegyes filctollal átjelöljük a furatok/bemarások helyét. Majd leszedjük a lencséről a demót. Ha volt méret vagy formaváltoztatás, akkor egy kicsit nehezebb, de korántsem lehetetlen feladat. (Ennek egy változata volt, amikor a kétezres évek elején egy lecsiszolt lencsére ragasztható forma-matricán voltak a furat pozíciók, hasonlóan egy falipolc papír dobozához. Persze ehhez pontosan kellett felragasztani, talán a Pierre Cardin volt ilyen.)

  • Ha mindkét oldalon megvannak a jelölések, már kezdhetjük is a fúrást. Ha automata csiszolónk előfúrta, akkor pedig a furatok tökéletesre alakítása következik. Érdemes először mindent kisebbre fúrni, majd a furatok ellenőrzése után rátágítani a furatokra és a végén le is szélezni őket! Az extrémebb versenyzők ki is polírozhatják a furatokat.

  • Többféle kézifúróval dolgozhatunk, sokféle márka létezik.

  • Maga a fúrás többféleképpen történhet. Talán a legegyszerűbb és némi gyakorlás után a leghatékonyabb, ha két kézzel tartjuk a lencsét és fúrógépünk függőlegesen van rögzítve egy kis állványban, alacsonyabb egyenletes fordulatszámmal. 

  • A lencsét két kézzel fogjuk stabilan, szorítani azért nem kell, a csuklók legyenek letámasztva. A szélektől induljunk befelé. Nagyon finoman a fúrószár alá visszük a lencsét és a jelöléseknél lassan és finoman fölfelé mozdítjuk, majd teljesen átfúrjuk a lencsét. Ne teljesen új fúrószárral dolgozzunk rögtön a legdrágább lencsén! Kicsit koptassuk be néhány selejt lencsén.
  • Haladjunk sorban a többi furattal hasonlóképpen, a halántéki oldalhoz az ideális dőlés szög miatt 180’-ban fordítsunk a lencsén.

  • Ne mindjárt a végső méretre fúrjunk! 1.4-es furatnál érdemes 1.2-es fúrószárral indulni, de az 1.0-ás sem rossz választás.
  • Az elkészült furatokat ugyanúgy le kell szélezni, ahogy például a lencséket csiszolás után. Erre többféle eszköz létezik. Lehet kézi manuális befogó nyéllel (tekerő mozdulatokkal), vagy a fúrógépbe fogható kúpos-gyémántporos fúrószár is, amit a fúráshoz hasonlóan használunk, de finomabban.

  • Ha az összes furattal megvagyunk csavaros fúrt esetén csinálunk egy próba összerakást, szükség esetén dörzsárral tágítjuk a furatokat, vagy változtatjuk a dőlésszöget. Stiftes fúrt esetén kiválasztjuk a megfelelő puhaságú stiftet és belülről kifelé behelyezzük a furatokba. Létezik módszer a furatok kipolírozására, igény esetén ez is megoldható.

  • Ha gyárilag arany alátétek és arany anyák voltak a kerethez, akkor csavarcsere esetén – ha mondjuk vastagabb lencse miatt szükséges – is használjunk ugyanolyat. Hasonlóan a stiftes fúrtaknál, ha gyárilag színes stift volt a kerethez, akkor használjunk színeset az összerakásnál (feltéve, ha adott a forgalmazó, vagy beküldték). 
  • Elképzelhető, hogy nútos díszítőelem tartozik a fúrt kerethez. Ebben az esetben automata csiszológépnél a fúrás előtt, manuális fúrásnál a fúrás után, nútolnunk kell a lencséket.

  • A préspatentek levágására többféle módszer létezik. Lehet a gyártó által biztosított szerelő készlettel, vagy amit talán a legtöbben használnak, ha egy speciális kis fém lapkát helyeznek a préspatentre, ami szintén helyettesíthető pl.: tapadás segítő lyukas fóliával. Van egy szerintem mindennél egyszerűbb és gyorsabb módszer, amit alapvetően a gyakorlottabbaknak javaslok. Figyelem! Ezt csak saját felelősségre! Használjunk egy kiváló minőségű japán borotvapengét. Bal kezünkben lesz a lencse, hüvelykujjunk körmével a stift mögött letámasztva, míg jobb kezünkben három ujjal fogjuk a pengét és finoman meg is hajlítjuk. Ezután nem túl erősen nekitoljuk a kiálló préspatentnek. A pengének – vagy a szembecsípő fogónak - úgy kell vinnie, mint kés a vajat. Ha akad, vagy mozgatni kell, akkor a célszerszám cserére érett.
  • Ennek a módszernek a nagy előnye, hogy bármilyen átmérőjű és keménységű legyen a stift, deformálás nélkül teljesen tövig levágható, anélkül, hogy megkarcolnánk a lencsét!
  • A folyamatot megismételjük a halántéki oldalon is. Értelemszerűen megfordítjuk majd a lencsét, hogy kézre essen.

  • Ha mégis deformált (pl. ovális alakú) lenne a stift a levágás, vagy lecsípés után, akkor egy dörzsárral tágítunk picit a stift belsején. Ezután a megfelelő szögben behelyezzük a fém részeket a stiftbe kb. 1 milliméternyit. Ha nem sikerül lehet puhábbra kell cserélni a stifteket, esetleg tágítani kell még a furaton.

  • Ezután következik a préselés (borászok előnyben). Lencsetípustól és kerettől függően választjuk ki, hogy mekkora erővel történjen. Ügyeljünk a megfelelő szögre. Mielőtt préselnénk a következő részét a keretnek, ellenőrizzük le, nehogy fordítva legyenek a lencsék, illetve a szárak!

  • Haladjunk sorban, összepréseljük a többi részét is a keretnek. Ne felejtsük el, hogy jól dolgozni, csak jó szerszámokkal lehet! Egy kopott/sérült laposfogó nem tudja ugyanazt, mint egy mozgatható betétes préspatent összenyomó fogó (persze végszükség esetén „cellux-szal körbe ragasztva” használható).

Ha teljesen összeállítottuk a fúrt szemüveget, akkor szemrevételezzük minden oldalról. Megtesszük a szükséges beállításokat. Ezek tekintetében természetesen ugyanazoknak a kritériumoknak kell, hogy megfeleljen, mint minden más szemüveg. 

Ha a próbafúrások-összeszerelések sikeresek, tegyünk próbát élesben is! Ez olyan lesz, mint a kerékpározás, ha igazán belejöttünk nem felejtjük el soha. Sokan csinálnak havi 3-4 fúrtat, ami lehet, hogy kicsit megizzasztja őket. Gondoljuk el, hogy sok optikai hálózatnál, a legtöbb gyártó központi műhelyében, vagy egy keretgyárban van jónéhány ember, aki egész nap csak fúrt kereteket szerel össze! Tehát nem sok, ha csak havi párat kell összeszerelni és javítani. Az elkészült a szemüveget természetesen ne felejtsük el visszaellenőrizni a megszokott módon. A kiadás, majd az elégedetten távozó vásárló után kijelenthetjük: tudunk fúrtakat vállalni és készíteni! 

Fúrt szemüveg eladásokban gazdag hónapot és automata fúrni tudó csiszológépet kívánok minden kedves olvasónak!

A leírtakban segítség volt több tapasztalt szakmabeli: Ordódy Norbert, Darius Stonkus (UK), Csizmazia Sándor és Honti Zoltán gondolatai.

Van véleményed? Vitassuk meg az Optikai Magazin Facebook csoportjában!