SALES éléskamra 1. rész

Kommunikáció és Corporate Identity

- avagy marketingkommunikációs eszközök sikeres és eredményes  használata az értékesítésben

A vállalati arculat, vagyis a Corporate Identity kialakítása olyan tudatosan tervezett szakmai munka, mely a vállalat számos vezetési, stratégiai, üzletpolitikai döntéseinek eredménye. Ne szaladjuk ennyire előre, nézzük meg az alapokat!

A marketingkommunikáció területe az elmúlt években egyre inkább felkapott témának számított, mára pedig az egyik meghatározó területe a kereskedelemnek. Mindez köszönhető mind az értékesítési, mind a marketing, mind a kommunikációs csatornák fejlődésének, valamint a gazdasági életben bekövetkező változásoknak. 

Évről-évre telítődik a piac, a szereplők és a versenytársak száma növekszik, nem is beszélve az online kereskedelem térnyeréséről. Mindenkinek egy a célja, hogy kitűnjön a többi közül, egyedi legyen és ezáltal minél több fogyasztót tudjon megnyerni.

A cégek, vállalatok igyekeznek olyan megoldásokat választani, amelyek nem nyomják meg a költségeket és próbálnak nemet mondani a „feleslegesnek” tűnő kiadásokra. Meglátásom szerint a legtöbb esetben a kommunikáció eszközeitől vonják el a pénzt, holott az egyik legfontosabb és legérzékenyebb kapocs a fogyasztó, a vállalkozás és a termékek között. A kereskedők célja, hogy a termékeiket értékesítsék, viszont ahhoz hogy a fogyasztó egyáltalán tudomást szerezzen az adott produktumról, tájékoztatni kell, vagyis kommunikálni kell a fogyasztóval, ami gyakorlatilag az értékesítés nulladik lépése. Ezért szükség van arra, hogy minél színesebben, figyelemfelhívóbban, tudjuk megszólítani a célcsoportunkat, akikből kialakul a vásárlóközönség.

Az elmúlt 2-2,5 év megerősített mindenkit abban, hogy mennyire fontos a láthatóság. Ezért nélkülözhetetlen, hogy hatékony, gyors és színvonalas eszközökkel tudjuk elérni a célcsoportunkat.

Mennyire digitalizált az optikád?

A vállalkozások, cégek, akik ügyfelekkel foglalkoznak, kommunikációjukban a telefonos illetve a személyes információcserét használták. Mára már mindezeket leváltották az internetes felületek, mint például az online meeting, e-mail, vagy a közösségi hálózatokon való kommunikáció.

Egy tanulmány, amit a Canon megbízásából készítettek, azt mutatja, hogy az elmúlt években a hagyományos kapcsolattartási formákkal szemben, a digitális kommunikáció a vállalati ügyfélkapcsolatokban is jókora teret hódított meg. A felmérés címe: „A technológia szerepe a fejlődő üzleti kapcsolatokban” (Technology’s Role in Evolving Business Relationships). A tanulmányt nyolc európai országban végezték, ahol elemezték a vállalatok ügyfél kommunikációs módszereit, a trendek és szokások változásait az elmúlt időszakban, valamint az üzleti kapcsolatokra gyakorolt potenciális hatásukat.

A kutatás eredménye szerint a páneurópai szervezetek körében számottevően nőtt a digitális kommunikáció szerepe az utóbbi években. A részt vevők majdnem 80%-a azt állította, hogy gyakrabban használ olyan internetes felületeket, mint például az azonnali üzenetküldés, az e-mail, a közösségi hálózatok, a videokonferencia vagy az online együttműködést támogató eszközök. Ebből következtetve, nem meglepő, ha a hagyományos kommunikációs formák használata visszaesett. A megkérdezettek 22%-a kevesebb hívást bonyolít le, 15%-uk kevesebb személyes értekezleten, megbeszélésen vesz részt, a harmaduk minimális vagy szinte nem is vesz részt munkaebédeken.

Tehát csökkent az ügyfelekkel történő személyes kölcsönhatások száma, a kommunikáció viszont mindezek ellenére erősödik. Valószínű az online csatornákon való kommunikáció miatt. Az új digitális kommunikációs felületek a vállalati szegmensben való jelentős elterjedésének az előbb említett tendencia nyitott utat.

A vírushelyzet óta, tovább csökkent a személyes találkozók száma, hiszen rengeteg vállalat, vállalkozó állt át arra, hogy online tartja a kapcsolatot. Természetesen vannak olyan szakmák, mint a miénk is, ahol nem lehet radikálisan csökkenteni a személyes kölcsönhatások számát.

Corporate Identity

Corporate Identity, jelentése szó szerint: vállalatazonosság, egységes vállalati arculat. A corporate identity, mint stratégiai jellegű, koordinált, szorosan a kommunikációhoz kapcsolódó tevékenységek eredménye. Ez úgy fogja össze az aktivitást, hogy a vállalkozásod megjelenése egységes és „személyiségalkotóként” hasson. 

Tehát a marketingkommunikáció optimális iránytűje a vállalati stratégia, és a corporate identity állandó tényezője a marketingkommunikációs stratégiának.

Az egységes vállalati arculat, olyan célszerűen és tudatosan kialakított kép, amelyet a vállalat magáról, mint megszemélyesített szervezetről közvetít a piaci versenytársai, a vevői, a potenciális vevői és a munkatársai számára. Ennek a megalkotott képnek olyannak kell lennie, hogy a vállalkozás dolgozója ne csak azt lássa, hogy az adott szervezet munkatársa, hanem azt is, hogy azonosulhat vele. Tehát az egyedi arculat a marketingkommunikáció segítségével, stratégiailag irányítva alakítja ki célzottan a saját piacát, úgy hogy ez mind társadalmilag, mind szociális helyzetének, mind pedig gazdaságilag reális képet teremtsen. A corporate identity az adott vállalkozás személyisége és egyénisége.

A corporate identity célja

Úgy, mint a stratégiai cél, az egyedi arculat is specifikus.  Szervezetenként, időszakonként eltérő lehet, de a vállalkozás sikerét, eredményességét szolgálja. Ezért a fő célja, hogy kiemelkedjen a vállalkozás a versenytársak közül és bizalmat ébresszen a környezetében.

Így a vevőkkel sokkal szorosabb bizalmi viszony alakulhat ki, megbízhatnak a vállalat termékeiben és szolgáltatásaiban.

A soron következő feladat az úgynevezett „mi-tudat” megteremtése és fenntartása, amely a pozitív munkahelyi légkör megteremtésével érhető el. Tehát nem csak az a fontos, hogy akár egységes színeket használj az optikádban, vagy adott esetben legyen egyen pólótok, hanem az is, hogy a vállalkozás motorja, a csapat is rendben legyen. Ezen összefüggésben különlegesen nagy jelentőséggel bír a vállalkozás munkavállalóinak megelégedettségi szintjének az emelése, lelkesedésük és motivációjuk hatékonyságának növelése. Valamint nem utolsó sorban a csapatszellem kialakítása, kialakíttatása is nagy jelentőségű.

A corporate identity szükségessége

Azért tartottam fontosnak az egyedi arculatról leírtakat, mert a jelen gazdasági helyzet, a kereskedelem valamint a marketingkommunikáció szempontjából is nagyon fontos tényező. A fentiekben említettek alapján, az is befolyásoló elemmé válik, hogy milyen az adott vállalat logója vagy milyen színű a cover fotója.

Véleményem szerint általában a termékeket, szolgáltatásokat az adott cég alapján ítéljük meg. Nagyon fontos az első benyomás, amit ma már online élünk meg. Ha van egy egységes kinézetünk, egy vevőcsalogató logónk és elértük, hogy bejöjjön az optikába, akkor onnan indul az értékesítés következő fázisa. Vagyis a következő részben az eladás helyével folytatjuk.

Várom kérdéseiteket, véleményeteket.

Van véleményed? Vitassuk meg az Optikai Magazin Facebook csoportjában!