2024 - MKIK/ÁKT: Tervek, lehetőségek, szakmánk jövőbeli feladatai

Mottó: Az optikus szakma nem távolodik el az eredeti kézműves mivoltától, hiszen – ahogy több szakma is említésre került – a mi szakmánk is végzettséggel rendelkező szakemberhez kötött és csak részben digitalizálható, ezért az oktatásunk, képzésünk alapja továbbra is a kiváló képzést biztosító, a „hagyományos” tanrendet is alkalmazó Optikus iskola marad!  

A tavalyi évet egy kimondottan érdekes és mindannyiunk számára tanulságos minisztériumi/kamarai előadással zártuk, amelyben mi is – optikusok – említésre kerültünk, mint a digitalizációs változásokban érintett szakma. 

Ezt az előadást Dr. Parragh László MKIK elnök úr nyitotta meg. Beszédében kiemelte, hogy a kamarában dolgozó szakmai tanácsok (ÁKT-k) és szekciók (Optikus szekció) munkájára továbbra is szükség van, mind az oktatás-képzés, mind a szakmai működési feltételek és szabályozások terén, valamint a digitalizációs átállás folyamatában. Mindamellett elhangzott, hogy a MKIK támogatja, és segíti a valós, értéknövelő, a munkánkat segítő digitalizációs folyamatot, figyelembe véve az egyes szakmák szakmaspecifikációit és működési szabályrendszerét. Az előadás során bemutatásra került az a jövőkép, amelynek egyik pillére a Mesterséges Intelligencia Koalíció, melynek elnöke Jakab Roland úr. Az elnök előadásában felvázolta azt a jövőt, amely az európai és ezzel együtt a magyar vállalkozásokat is „átvezetik” a digitalizáció és a mesterséges intelligencia használatának világába.

Digitális Transzformáció az Optika Szakmában 2024

Az előadássorozatban elhangzott iránymutatások alapján és az ott bemutatott anyagok felhasználásával a következő anyag került összeállításra: 

Az optika szakmában való digitalizáció bevezetése kiemelkedő lehetőségeket teremthet a hatékonyság növelése, az ügyfélkiszolgálás fejlesztése és a profitabilitás növelése terén. Ebben a tervezetben részletezzük, hogyan kezdjük el a digitalizációt, hangsúlyozva az adatkezelést, alkalmazásokat, folyamatoptimalizációt, MI alapú profitnövelést, valamint a marketing, kommunikáció és tartalomgenerálás területeit.

  1. Digitális kezdetek:
    • Az optika szakmában történő digitalizáció első lépése a digitális platformok bevezetése és az adatgyűjtés rendszeresítése. Korszerű informatikai rendszerek bevezetése – például naprakész weboldal, digitális karton, stb. - a raktárkészlet kezelésétől a pénzügyi tranzakciókig minden területen.
  1. Adatkezelés:
    • A nagy mennyiségű adatok hatékony kezelése és elemzése kulcsfontosságú. Adatelemző eszközök és mesterséges intelligencia alkalmazása segít az üzleti folyamatok jobb megértésében és döntéshozatalban.
  1. Alkalmazások és folyamatoptimalizáció:
    • Az alkalmazások segíthetnek az ügyfélkiszolgálás javításában és a munkafolyamatok hatékonyabbá tételében. Az automatizáció, például CRM rendszer, stb. alkalmazása az ismétlődő feladatokban felszabadítja az erőforrásokat a magasabb hozzáadott értékű tevékenységekre.
  1. Magasabb ügyfélkiszolgálás:
    • A digitális platformokon keresztül könnyűvé válik az ügyfelekkel való kommunikáció, például hírlevél szolgáltatás stb. Chatbotok, online kommunikáció és személyre szabott ajánlatok segítik az ügyfelek igényeinek jobb megértését és kiszolgálását.
  1. Profitnövelés MI segítségével:
    • A mesterséges intelligencia alkalmazása az értékesítési és marketingstratégiák optimalizálására. Személyre szabott ajánlatok, és az ügyfélkapcsolatok menedzselése révén növelhetjük a bevételt.
  1. Marketing, kommunikáció és tartalomgenerálás:
    • A digitális marketing eszközök, online reklámok és közösségi média használata segíti a márkaismertség növelését. Tartalomgeneráló eszközökkel könnyedén létrehozhatunk informatív és vonzó tartalmakat.
  1. MI beépülése az optikus iparágba:
    • Az MI bevezetése az optikus szakmában a szemüvegkeret és lencseválasztási folyamatokban is – igaz korlátozott lehetőségek között -megvalósítható. A látásvizsgálatok eredményének és a személyre szabott ajánlatok összekapcsolása lehetővé teszik az ügyfelek számára, hogy az optikus szakember segítségével, gyorsan és hatékonyan találják meg az ideális termékeket.

Összességében a digitális transzformáció bevezetése az optika szakmában – segítve, de nem helyettesítve a végzettséggel rendelkező szakembert - lehetővé teszi a hatékonyabb működést, az ügyfélszolgálat fejlesztését és a profitnövekedést. A MI és a digitális eszközök beépítése fokozza az iparág versenyképességét és a vevői elégedettséget. A tervezett lépések végrehajtása - kiegészítve az optikusok munkáját - segít az optikai üzleteknek korszerűsíteni tevékenységeiket és alkalmazkodni a digitális kor követelményeihez. Ehhez minden támogatást megkapunk a minisztériumtól, a kamarától és az ÁKT-ban velünk együtt dolgozóktól is.