A szemüvegek Louvre-ja

- Hello SILMO 2023.

Aki járt már a Louvre-ban tapasztalta, de aki nem, az is el tudja képzelni, hogy mennyi művészeti alkotás található benne. Amikor belépsz egy-egy folyosóra vagy egy-egy kisebb terembe, azt se tudod hol kezd. A pláne az egészben pedig az, hogy mire eltöltöttél, 2, 3, 4 vagy akár 10 órát ezen a fantasztikus helyen, keresed a gondolataidat és próbálod megemészteni, hogy mit is láttál és miben volt részed. Ez az igai kultúrSOKK. Valahogy a SILMO is ilyen. Tudod, hogy fantasztikus helyen vagy, vágysz az érdekes, különleges dolgokra, az információra, tudásra. És van az a pont, amikor le kell ülnöd egy töltőpont mellé, mert annyi fotót és videót csináltál, hogy lemerül a telefonod. Akkor ott pihensz egy kicsit, de a töltés végén már várod, hogy újra nekivághass. Szóval ez volt az igazi optikuSOKK (a szó jó értelmében).

Most, hogy megismertük a SILMO story-ját - ami számomra nagyon érdekes, inspiráló és bámulatba ejtő volt - nézzük meg, mivel varázsolt el az idei francia kiállítás.
Először is, köszönöm az egész csapat nevében, hogy többen is kommenteltetek és érdeklődtetek a kiállítás iránt.

Kezdjük a száraz, ámde annál beszédesebb számokkal. 70.000 négyzetméter, 41.000 Facebook követő, 33.100 Instagram követő, 27.000 látogató, 10.000 LinkedIn követő, 1500 márka és 900 kiállító 42 országból. Ismét a 6-os és 7-es csarnokokban voltak a kiállítók.

6-os csarnok:

Miután átverekedted magad a bőröndökkel érkezők tömött során, a táska ellenőrön és persze QR-kód lecsippantó fiatalokon, egy hatalmas sárga (SILMO sárga) lufi várt FORUM TENDANCES felirattal, ahol a Silmo d’Or nevezői kerültek kiállításra.

A kedvencem ez a különleges, extrém darab, aminek a szára mintája erősen aszimmetrikus. Ezt leginkább nagyon rövid hajú szemüvegeseknek ajánlom, hiszem itt nem a front a hangsúlyos, hanem a szár mintája és hát ugye kár lenne ezt csodát a haj alá rejteni.

Kiegészítők:

Huh, én nagyon nem szeretem a szemüvegláncokat. Ennek több oka van, ám aki szereti, az itt el volt kényeztetve. Lassan egy különálló iparággá növi ki magát, az egészen egyszerűtől a nagyon cirádás, láncos, textil alapanyagból készültekig. A “kedvencem” természetesen a pompomos volt. Tessék válogatni!

És ha már extrém szárak és láncok, akkor megállapíthatjuk, hogy a tervezők nem hagynak fel a kísérletezéssel és a beállíthatóságra fittyet hányva - a Gucci után szabadon - láncos szárú szemüvegeket készítenek. Mondtam a stand mögött állóknak, hogy ez nagyon szuper, kicsit hasonlít az előbb említett nagy divatház napszemüvegére, amire azt a választ kaptam, hogy nem, ez teljesen más. És persze az is említésre került, hogy ez milyen kényelmes, ha a fülem mögé tűröm a “lánc szárat”, mert ha nem akarom hordani, akkor csak lóghat a nyakamba. Na, hát optikus legyen a talpán aki ezen Imrét állít!

Egyébként az előbb említett láncos “valamik” a feltörekvő designereknek dedikált helyen voltak. Ez a kiállításnak azon része, ahol egyen standokon mutatják be az “új belépők” a portékájukat. Itt volt például az Impuri, akik egy olyan karbonból készült önkifejező “eszközt” készítettek, ami szimbolizálja viselője függetlenségét, egyediségét és stílusát. Az én nézőpontomból, inkább hasonlítottak a keretek egy védőszemüveghez, viszont el tudom képzelni akár egy steam punk stílusú outfittel.

Nagy meglepetés volt Tilmann Grawe szaru kollekciója, aki egy tradicionális alapanyagot (szaru) ötvözött pikírt formákkal. És ha ez mind nem lett volna elég, színes lencsékkel is feldobta az igencsak szemet vonzó darabokat. A tervező nagyon önazonos a márkájával, természetesen a saját kereteit viselte, és a standon is az ő képével díszített extrém divatfotózás egyik plakátja volt.

Elérkeztünk a legizgalmasabb standhoz ebben a részben, ugyanis volt egy magyar kiállító is, mégpedig az Okkul. A standon Zsanett és Szabolcs fogadott, akik először vettek részt kiállítóként nemzeti kiállításon. Kereteik extravagánsak, határozottak és persze kell hozzá egy stílus, hogy viselni tudd. Nagy markáns formákkal dolgoznak, főként sötét színekkel. Nagy hangsúlyt fektetnek a díszítésre, ami lehet szegecs, arany, “drágakő" és játszanak az alapanyaggal, oly módon, hogy abból marnak ki mintát, ezzel dekorálva a keretek frontját. A kedvencem a szegecses, “cicás” forma. Többségében kerek, oversize kaliberű keretek vannak a kollekcióban, persze vannak szögletes verziók is, hogy a pasik is tudjanak válogatni. Igazi statement darabok, izgalmas díszítéssel, formákkal és aszimmetriával megfűszerezve.

Ennek a résznek a legmeglepőbb és talán a legkevésbé komolyan vehető kiállítója - persze mondjátok, ha ti máshogy vélekedtek - az Alpagota volt. Mielőtt elárulnám, hogy mi az, nagyon fontos információ, hogy utántölthető. Ezt azért emelem ki, mert a képen látható úriember is ezzel kezdte. Szóval, aki arra tippelt, hogy olyan mintha egy mini parfümériából beszélne, az nem jár messze az igaságtól, ugyanis illatosított szemüvegtisztító folyadékot árult. Szóval viszlát citrusos, mosogatóillatú folyadék. Mostantól, akár pézsma illatú is lehet a lencséd! És mindezt parfümös üvegcsében tárolhatjuk, ami ez egyik ékköve lehet az optikai üzletünknek.

Szerintem ez fantasztikus! (Nem!)

A tisztítófolyadékok témát még tudom egy picit fokozni. Most már tudjuk, hogy parfüm kategóriából is választhatunk, és hogy még növeljük ennek az amúgy mezei terméknek a jelentőségét, válasszunk hozzá méltó arany üvegcsét és egy luxus forgódobozt. Így garantáltan magas árat tudunk neki szabni és borítékolhatjuk, hogy a vevőink is csak a “látványossága” miatt nézik meg.

Véletlen egybeesés vagy sem, ezt döntse el mindenki maga. A "Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány promóvideójában és a sajtótájékoztatón is egy Alpine A110-es sportautó próbálhattak ki a résztvevők. Az Artmontum standján is egy ilyen típusú autó volt kiállítva, hogy még inkább a köztudatba hozzák, hogy nekik már Alpine márkájú szemüvegkeretük is van.

A különc bevezető után, térjünk rá, hogy milyen formák, színek és anyagok hódítottak a francia expo kiállítói között. Itt meghatározunk négy kategóriát, mégpedig az anyaghasználatot, a formákat, színeket és egy extra kategóriát. 

Kezdjük az anyaghasználattal! Az optikai iparágban is kezd, kisebb-nagyobb lendülettel teret nyerni a fenntarthatóság, újrahasznosítás. Ennek következtében, rendkívül érdekes alapanyagokból készülnek szemüvegkeretek. Egy hongkongi cég (Everlight) BioTate nevű alapanyagból készít kereteket, ami 76%-ban bit alapú (jelentsen ez bármit is), lebombó, BPA mentes és amúgy cellulózból készült. Aztán ott van a Junk Plastic Rehab, akik extrém formákkal dobták fel a hulladékból készült szemüvegeiket. A nevük szerintem nagyon találó. Hitvallásuk, hogy a zöld címkének nem kell nélkülözniük a kreatív és radikális megoldásokat. Ott van a Linotte akik megtalálták a tökéletes ötvözetet a lenszál és a komposztálható acetát között, és ebből készülnek a kereteik, inkább visszafogott színekben.

3D nyomtatott keretek és okos szemüvegek. Volt néhány olyan márka, akik szabad szemmel jól látható standon méltatta és prezentálta a 3D nyomtató és a mesterséges intelligencia előnyeit. Nagyon nagy valószínűséggel elmondható, hogy ez lesz a jövő, de még messze vagyunk. A meglátásom az, hogy nagyon menők a 3D nyomtatott keretek, de nekem még nem elég sima a felülete a keretnek. Nem azt mondom, hogy bántja a kezem ha végigsimítom, hanem azt, hogy ha a nyomtatás után esetleg még kapna egy extra polírozást (amit nem mondom, hogy nincs) akkor sokkal-sokkal kézbarátabb lenne. 

Az okos szemüveget már Ray-Banből is kapsz. A lényeg, hogy már applikációval tudod állítani, hogy hogy látsz jobba, és a visszajelzéseid alapján “módosul” a lencse dioptriája. Lassan tényleg átveszik a robotok a hatalmat!

Fém keretek, letisztult szép formák, igényes kivitelezésben. Ez tényleg az a kategória, ami magabiztosan hozza évről évre azt az eleganciát, szépséget és modern stílust, amit egy fém kerettől elvárunk. A színek még mindig nem jellemzőek erre a kategóriára, ha mégis, akkor az visszafogott, vagy valamilyen neon szín, csak hogy a szélsőségesség és egy kis izgalom is legyen bennük. Két márkát emelnék ki, az egyik a Hoet. A belga márka, több mint 30 éves szemüvegtervezési tapasztalattal rendelkezik és érdekesség, hogy a Theo-nak is terveztek lézertechnológiával és kémiai maratással készült kollekciót. 2013-ban jelentek meg - a még ma is újdonságnak számító - 3D nyomtatott titán keretekkel. 

A másik márka pedig a Markus T, amire jellemzőek a letisztult, elegáns, szolid formák, finom színek és természetesen a szemüvegkeret-gyártás iránti alázat. A német manufaktúra jellemzői a lágy, minimalista elemek kombinálása esztétikus, visszafogott színekkel.

Nagyon meglepődve tapasztaltam, hogy a fa keretekkel foglalkozó cégek területén nem igazán tapasztalható érdemi fejlődés. A formákkal persze játszanak és van néhány izgalmas szín, minta, de nekem most kevésbé voltak érdekesek ezek a kiállítók, mint általában szoktak lenni.

Többen kértétek, hogy essen szó a formákról, mik a trendek, mi az ami most cool. Amit észrevettem, hogy nagyon jellemző a kollekciókra, hogy nagy, oversize formákat terveznek vagy pedig pont az ellenkezője, hogy kisebb - főként kör vagy ellipszis alakú - szemüvegkeretek készülnek. Kicsit olyan érzésem volt, mintha nem lenne a két szélsőség között átmenet. A nagy keretek leginkább szögletes formákban jelennek meg, vannak közöttük húzottabb, “cicásabb" fazonok vagy éppen direkt elnagyolt változatok. A kör egyértelműen aranykorát él, hiszen játszanak azzal a tervezők, hogy egy kör alapú lencséhez, szögletes (kör alapú) keretet terveznek. Szerintem nem rossz, talán egy kicsit lerágott csont. A kerek egy nagyon megosztó forma. Valaki imádja, valaki nem, valaki viseli vagy utálja, valaki akkor is viseli, ha nem áll jól neki. 

Ami nagyon tetszett, hogy sok helyen véltem felfedezni sokszögletű formákat. Mindenféle vastagságban és mindenféle, akár aszimmetrikus megoldással is. Ami egy picit visszás volt, hogy a formák ismétlődtek - persze más színvariánsokkal - de azért felismerhető volt, hogy melyik keret jött ugyanarról a gyártósorról.

Ha már színek és minták, a feltűnőségnek és a Barbie vonalnak a szemüvegek terén sem lehet ellenállni. Neon, rikító, akár világító, extrém mód csillogó keretek is megtalálhatóak voltak a standokon. Ahogy a formák tekintetében itt is volt szélsőség, hiszen az említett feltűnési igényt kielégítő keretek mellett, sok helyen megjelentek, a natúr, nude vagy “púder” színű keretek is. A mintás keretek tekintetében jellemző volt a “teknőc” minta sokszínűsége, a kétszínű - akár aszimmetrikusan összekombinált - színvariációk.

Akár formáról, akár keretekről beszélünk, az biztos, hogy mindenki megtalálja a maga igényének, üzletének és vásárlókörének valót. 

Amit extraként kiemelnék, az pedig az, hogy egyre több helyen jelennek meg az egyediség, a személyre szabás eszközei, szolgáltatások, termékek. Tudsz akár alapanyagot színeztetni vagy egyedi igények szerintem 3D-vel nyomtattatni frontot. Kisebb manufaktúrák egyedileg rád szabják a keretet, a szín és minta tekintetében nem mindenki rugalmas. És ahogy már említettem, a szemüvegtisztító folyadékod is lehet egyedi.

Szeretnék megemlíteni néhány standot:

A minimalista:

A laza (érdekes lehet itt fekve tárgyalni):

És az abszolút művész:

És persze a helyi ipartestület standja sem maradhat ki a felsorolásból, ahol éppen egy előadás zajlott.

Múzeum vagy akár egy retro design sétának is nevezhetjük az a tárlatot, ahol egészen a 20. század e lejéről is voltak szemüvegek, napszemüvegeket kiállítva. Kiállításra kerültek Philippe Chevalier ikonikus napszemüvegei, amelyek az első - a SILMO elődjének számító - oyonnax-i Nemzetközi Műanyagipari Vásáron is megjelentek. Izgalmas időutazás volt, hozzáteszem azért volt több olyan forma is, ami ma is ismert, ma is trend, csak egy pici ráncfelvarráson esett át.

Végül, de nem utolsó sorban muszáj szót ejteni a SILMO változatos programjairól. A kiállításra mindig jellemző volt, hogy a helyszínen létrehoztak különböző meeting pontokat, kisebb színpadokat, ahol a SILMO Academy előadásait hallgathattuk különböző nagynevű szakemberektől vagy éppen egy kényes kérdést boncolgathattunk a jelenlévőkkel egy mini vitafórum keretein belül. Idén is nagyon változatos volt a program, mindenki megtalálta a szakterületének, és a jövőre, a digitalizációra nyitottságának megfelelőt.

A tárlat végére értünk. Bízom benne, hogy át tudtam adni az idei SILMO hangulatát, a képek és videók segítségével jól illusztráltam a “műalkotásokat”, és nem bántátok, hogy megosztottam veletek a véleményemet. Ez volt a 2023-as SILMO képekben és szövegben. Tényleg olyan érzésem volt, mint a Louvre után!

Van véleményed? Vitassuk meg az Optikai Magazin Facebook csoportjában!