Szemüvegek és a Műhely XI.

– A műhely

„A fejlődés maga a szakértelem.” Műhely nélkül lehet élni, de nem érdemes! Ahogy tartja a mondás. De miért mondom ezt? Hisz minden tökéletes: a táv-becsiszolás, a bér csiszolónk, a központi műhelyek, egy saját műhely csak nyűg. Vagy pont fordítva?

Egy korábbi cikkben írtam, idézem: „Az egyik legfontosabb szempont, amivel érdemes kitűnnünk a többi optika közül, az a reklámérték. Mondhatjuk a vevőinknek, hogy szemüvege ITT fog elkészülni az optikában, mi fogjuk Önnek elkészíteni. Lehet hangsúlyozni, hogy szakemberhez érkezett (hallja a gépek duruzsolását), és ennek az alapja még mindig egy kézműves szakma! Ha tartunk fiókon sima szférikus 1.5 és 1.6-os lencséket mondjuk (+6) és (-6) között meg néhány monitor néző progit plan távolival és alap addíciókkal, akár meg is várhatja, ha például olvasó szemüvege eltört és nincs másik. (Mint ahogy a raktári lencséket kb. egy nap alatt leküldik a gyártók, onnantól pár óra és kész a szemüveg.) Ha van műhelyesünk/mi magunk egy jó csiszológéppel meg egy pelenkával a vállunkon, akkor mindent a saját szánk íze szerint készíthetünk el, azon a minőségi szinten, ahogy mi szeretnénk kiadni! Precíz méretekkel dolgozhatunk, nem lesz se kicsi, se feszültséges a lencse. A keretnek legjobban megfelelő fazettát választhatjuk ki. Esztétikus és tökéletes nútokat tudunk készíteni (adott esetben fazetta és nút kombinációját). Számtalan formában és méretben kialakíthatóak a furatok, bemarások és dizájn elemek, a polírozásról és éllehúzásról nem is beszélve. Egy szemüvegre annyi időt szánunk, amennyi jól esik. Vevőnknek mi adtuk el a keretet, már az eladásnál láttuk/feljelöltük a vevő fején a szemüveget, mi csiszoljuk be a lencsét, tudjuk hogyan volt az előzője elkészítve és mi is fogjuk kiadni, a végső fejre adaptálást elvégezni! Ez hatalmas fegyvertény szerintem, a TÖKÉLETES szemüveget és az extra törődést vevőnk értékelni fogja.

Jártamban-keltemben nagyon megörülök, amikor jól felszerelt műhelyekbe botlok (ahogy képek is tanúsítják), mivel valahogy egyre kevesebben akarnak ezzel foglalkozni. Egy erre a célra elkülönített sarok vagy helyiség, ahol szépen rendszerezve megtalálható minden szerszám, szükséges apróság, ha bármikor szükség lenne rájuk, persze minimum egy automata csiszológép a blokkoló/keretmásolóval. Természetesen kézicsiszoló, keretmelegítő, gravírjel kereső, ultrahangos tisztító, polírozó gép, nútmaró, kézifúró, extra kislámpa(!), adott esetben még egy dioptriamérő vagy feszültségmérő. Ez a „sok szükségtelen holmi” mind azért kell, hogy a hozzánk betévedt kedves ügyfél szemüvege, megkaphassa a szükséges javítást, vagy éppen a tényleges elkészültét. Miért kéne nekünk ezzel foglalkozni?

Először is van egy vásárlói réteg (és nem a 20-as éveiben járó fiatalokra gondolok), akiknél beleszámít a döntésbe, hogy hol fog szemüveget csináltatni, az a tény, hogy van-e egy kedvesen mosolygó (műhelyes) szakember, mert ő a szemtelenül fiatal eladó lánykának nem sok mindent hisz el. Amit mondjuk egy minimum középkorú laborköpenyes úr/hölgy mond, az már mástészta. Ezt saját tapasztalatból is mondom, illetve számtalanszor szemtanúja is voltam. Ha például egy idősödő mérnök úr szeretne egy drágább, teljesen személyre szabott, fényre sötétedő, vékonyított, progresszív lencsés szemüveget, biztos, hogy bedugja az orrát a műhelysarokba, és onnan kitépve a műhelyes szakembert már faggatja is, hogy mit ajánl, milyen legyen a keret és mekkora, melyik márkájú a lencse, csatornahossz stb. Magabiztos szaktudás/ajánlás, kedves kiszolgálás, „műhelyes attitűd” és már csilingel is a kassza. Egy ilyen szemüveg (vagy kettő) ára manapság elérheti a fél millió forintot (1200-1300 Euro), és háromszor meggondolják a „fránya” mérnökök, hogy melyik optikában költik el. A szemüveg minősége kiemelkedő lesz, és pontosan vevőnk teljesen egyedi adatai alapján fog elkészülni!

Másodszor túl az olyan sokat emlegetett dolgokon, hogy ez még mindig egy kézműves szakma, én nem küldeném el a konkurenciához az ügyfelet, mondván „nincs kedvem szárat keresgélni”. De miért is kéne tovább keresgélnem (pl. a neten), ha nekünk nincs megfelelő szár, de van olyan keretünk, amibe átcsiszolható a lencse? Akkor jó eséllyel eladhatunk egy új keretet – így némi plusz forgalomhoz jutva – és nincs más dolgunk, mint beviharzani a műhelybe és nekiállni. Az átcsiszolásoknál az egyik legfontosabb kitétel, hogy az új keret híd mérete nagyjából megegyezzen a régivel és a formavilág icipicit kisebb legyen. Ügyesen kivitelezve a végeredmény nagyon jó lehet! Tételezzük fel, hogy ez egy s.o.s. szituáció, nincs semmilyen teli keretünk, ami megfelelne az ügyfélnek/paramétereknek, de neki még aznap szemüvegre van szüksége. Csináljunk belőle egy fúrtat! Én most viccelek? Dehogy. Ahogy az Optika Hungray 2023-on mutattam a rengeteg Silhouette formát, ahhoz hasonlóan kell találnunk egy sablont/demo lencsét, ami kicsit kisebb a telikeret formájánál. A sablont letapogatva, a régi lencséket ügyesen újra blokkolva kitaláljuk a furatok helyét (ez nem túl bonyolult), körbe leveszünk 1-2 mm, az átcsiszolás funkciót bekapcsoljuk, a polírt meg a szélezést ki és indulhat a móka. Az újra le/át csiszolt lencséket érdemes kézzel egyformára szélezni mindenhol, a furatokat is sorjázni, ill. kérés esetén polírozni a lencséket, majd szépen összeállítani mondjuk egy jó minőségű tartós Silhouette kerettel. Egy ilyen minőségi keret többször felhasználható. Az ügyfél hálás lesz, a kassza meg ismét csilingelni fog. Ez nyilvánvalóan nem egy mindennapos történet, de van ilyen is. 

(harmadszor) Meg olyan is, hogy nem vagyunk megelégedve a távbecsiszolt lencsék méretével, már megint. Újra megreklamálhatjuk, és küzdhetünk adott forgalmazó vevőszolgálatával (időveszteség). Vagy bércsiszoltatott munkák közül, pont az lesz selejt, ami a legfontosabb lenne. Hiába csinált meg huszonkilenc munkát jól valaki, ha a harmincadik lesz a selejt, ami egyedi gyártott magas cylinderes speciális színezéssel (pl. Colorlite színtévesztő lencsés). Az marad meg az emberben, ami a speciális szemüveg, ami a selejt és nem a többi, ami jól lett elkészítve. De mondhatnám példának a központi műhelyeket is, amiknél szintén tüske marad az emberben, ha egy sürgős vállalást csak harmadjára sikerül elkészíteni, vagy kárt tesznek egy drága keretben stb. Megint csak konfrontálódni kell, reklamálni, újra rendelni stb. (Hova lettek a régi műhelyvezetők?) Akkor kézbe kell venni a dolgot, mert sokak szerint az a munka van jól elvégezve, amit mi magunk csinálunk. Ez a kijelentés erre a szakmára határozottan igaz. Akik ezt felismerik, és áldoznak egy saját műhelyre, áldoznak egy saját műhelyes-értékesítőre -vagy maguk válnak azzá- azok hosszútávon biztos, hogy jól döntenek! A szemüvegek onnantól tökéletes precizitással tudnak elkészülni, a mi és vevőink igényének megfelelően. A méretek század pontosak lesznek, a szélezések alapanyagnak/dioptriának megfelelő erősségűek. Ezzel természetesen nem zárják ki a többi elkészítési lehetőséget sem, plusz legyen szó betegségről, szabadságról, vagy bármilyen műszaki problémáról, nem árt, ha van B terv. 

(negyedszer) Szerencsére olyannal is találkozom, aki nem bíz semmit a véletlenre és mindjárt két (vagy több) csiszológéppel rendelkezik. Egyik lehetséges ok, ha korosodó gépével megegyező típust szerez be nyomott áron/kis hibával, ami, mint egy donor gépként üzemel, azonnali alkatrész utánpótlással (használt gépekről lesz egy későbbi cikk). A másik lehetséges ok, hogy két vagy három géppel sokkal optimálisabb sebességgel lehet dolgozni, és az ember már ismeri a gépek minden rezdülését. Ha ugyanaz a márka, akár egy blokkoló/keretmásoló egység is elég lehet több automata csiszolóhoz rendszerbe kötve. Régebben nem volt ritka, hogy egyiken mentek csak az üveg lencsék, a másikon pedig a műanyagok, így elkerülhetőek volt a nemkívánt karcok, korong eltömődések. Erre manapság persze már nincs szükség, mivel az üveg lencsés vállalás ritka, mint a fehér holló.

Akkor tehát csak egy csiszológép kell és készen is vagyunk… Majdnem, de fontos megjegyezni az egyéb kézi kisgépeket, praktikus Breitfeld szerszámokat, csavar és orrtámasz készleteket, fogókat, csipeszeket, valamint csavarhúzókat. Csak ennyi? Nem. Kellenek jelölő filcek, damilok, felső vezető szálak, stiftek/préspatentek, fúrószárak, dörzsár készlet, felragasztható orrtámaszok, különböző jelölés eltávolítok és tisztítószerek stb. Meg az a picinyke szaktudás, ami az általánostól eltérő ismereteket, a speciális felkészültséget igénylő problémát megoldani képes munkavégzést jelenti. Vagyis a gépekben lakozó műhelyes szellemet. Apropó, ha már a szellemeknél és a lelkeknél járunk, van egy olyan mondás is, hogy „Rend a lelke mindennek.”, vagy „Őrizd meg a rendet, s a rend megőriz téged. – Nemerkényi János”. Az optikákban – legyenek azok bármekkorák, és bárhogy felszereltek – elsődleges a rend és átláthatóság, de most csak a műhelybe mennék bele, ahol még fokozottabban igaz ez. Miért?

  1. Balesetveszély. Igen, ez egy icurka-picurka üzemi terület, ahol rengeteg féle gépecske és áram/víz/elszívó alatt lévő (magas fordulatszámon dolgozó) csiszolóberendezés fordul elő. Röviden, ha nagy a kupleráj, nagy a balesetveszély. Ezt nem kell túlragozni. (Gondoljunk bele, ha 1-2 fős optikánk van elcsúszunk a padlón a csiszológép tartálya mellett, amit a kolléga nem törölt fel és csontunk reped vagy törik, mekkora bevétel kiesés lesz. Megéri a nemtörődömség?),
  2. Ha minden a helyén van, és minden átlátható, akkor a többi kolléga is eligazodik és gyorsan tud javítani/dolgozni, anélkül, hogy kérdezősködnének, hogy mi hol van. Segítsük egymás munkáját!
  3. Ha egy alkatrész elpattanna (legtöbbször csavar), könnyen megtaláljuk, nem vesztünk időt a keresgéléssel és a cserével, egy drága keretnél amúgy is lehetnek egyedi megoldások. A padló színe legyen praktikus!
  4. Az alkatrészek legyenek rendszerezve. Ha rend van, könnyen lehet látni mi az, ami fogyóban van, miket kell rendelni, mi az, amink még nincs, de szükség lehet rá. Ha az eladótérben van a műhely/műhelysarok, akkor a vevők látják, hogy ez nem egy „himi-humi” optika, hanem egy professzionálisan felszerelt, ahol hozzáértő szakemberek nyúlnak a szemüvegéhez. 
  5. A helykihasználás is fokozható filléres/újrahasznosított polcokkal, megfizethető tárolókkal és kreatív szemlélettel. Nem arra gondolok, hogy a mellékhelységben is optikai eszközök legyenek, de egy okos polcrendszerrel a teljes higiéniás szakosztály elpakolható, így ahol eddig voltak, oda mehetnek a ritkábban kellő holmik. A sok éve nem használt reklámanyagok, plakátok, díszkivilágítás stb. is értékes helyet vehet el.
  6. A rendes megvilágítás (hiánya), igényes kirakat/bejárat (hiánya), a pár évente történnő festés (hiánya), a rendszeres takarítás (hiánya), a rendezett és átlátható munkakörnyezet (hiánya) közvetett módon következtethetünk a szolgáltatás minőségére…
  7. Szeretem azokat a boltokat, amiknek van egy kis atmoszférájuk, hangulatuk. Ettől még lehetnek modernek, kicsik, nagyok stb. ÉS rend és tisztaság van bennük. Mint ahogy a vevők nagy többsége is szereti az ilyen boltokat. Ahol ez nincs meg, oda vásárlóként egész egyszerűen nem megyek be. Ott nem érzem jól magam, tehát az ilyen helyeken nem szeretnék pénzt költeni sem.
  8. Utolsónak említem, hogy sok a lencsegyártó üzemnél nem véletlenül van „5S” szemlélet. Egy olyan munkakultúra és rendszer, amivel a folyamatok áttekinthetőek, segíti a rend és üzembiztonság fenntartását, sok probléma elkerülése érdekében. Természetesen sokkal több a „rend és tisztaság” tartalomnál, más részei is jól illeszthetők az optikákba és műhelyeikbe. 

Remélem érdekesnek találjátok ezt a részt is, és van véleményetek a témával kapcsolatban. A mellékelt képek példaként szolgálnak, csupán illusztrációk. Ne felejtsétek, mindig lehet szebbet/jobbat kialakítani, mindig lehet szebbet/jobban csinálni és mindig van hova fejlődni! 

Van véleményed? Vitassuk meg az Optikai Magazin Facebook csoportjában!