Veled is előfordult már?

Kerüld el a keret- és lencsegyártásból adódó problémákat!

„Azzal a kérdéssel fordulok önökhöz, hogy kérném a segítségeteket abban, hogy segítsenek az illetékes képviseletét megkeresni a következő kérésekkel: Nagyon jó lenne, ha legalább a nagyobb keret gyárak figyelembe vennék a lencsék általános görbületét kifejezetten a nem melegíthető kereteknél, szerintem a sokat dicsért ultem keretek többsége nagyon rossz kivitelezés. Nagyon fontos lenne, hogy a keretek szára állítható legyen. Az előtétes kereket nem sík polarizált lappal kellene gyártani a lencsék görbülete miatt és ha lehet bizonyos távolságot tartani a lencsék között. A lencsegyártókkal abban kellene egyeztetni, hogy a legrosszabb paraméterekkel gyártott lencséket vezessék ki, már XXI század van.”

Ezt a levelet egyik kollégánk írta az Ipartestületnek, amit ezúton is köszönök. Bonyolult kérdéseket és problémákat vet fel és több helyen igazat is tudok neki adni. Legelőször arra gondoltam, hogy végigveszem pontról pontra a felvetéseit, kikérve lencse- és keretgyártók véleményét is, viszont ahogy ezen gondolkodtam folyamatosan egy pontra lyukadtam ki:

Országunk, ezáltal a piacunk méretéből fakadóan, minimális a ráhatásunk a külföldi gyártók fejlesztéseire, termékpalettájára és gyártósoraira. Ezen sajnos nincs mit szépíteni, nem az optikusok 1-1 kivételt képző - adott esetben szélsőséges - igénye a meghatározó. Ezek az esetek inkább a kivételre példák, nem a szabályra. Viszont meg kell hogy védjem a gyártókat is (különösen a lencsegyártókat), ugyanis az ő csapatuk oszlopos tagjai mérnökök és doktorok, akik segítenek a kínálat meghatározásában és definiálják a fejlesztések irányát a piaci igények mellett. Ha megnézzük a katalógusaikat, kimondhatjuk, hogy nagyon ritka az az eset, amit ne tudna megoldani valamelyik gyártó. Ami inkább a probléma, hogy a lencsegyártó és a keretgyártó már nem figyel egymásra. Ráadásul sok esetben az egészbe beleszól még a divat is. Emlékeztek még az 1-2 éve indult bázis nélküli lencsékre/keretekre? És az egész lánc végén ott áll az optikus, és kapkodja a fejét, hogy az adott keretet, hogy fogja összehozni az adott lencsével.

Mivel ezen érdemben, rövidtávon nem fogunk tudni változtatni, így inkább pár javaslatot, tanácsot adok, hogyan könnyíts a helyzeteden:

Ismerd a határaidat!

Ne tarts készleten olyan szemüveget, ami a határaidon, kapacitásodon, erőforrásaidon túlmutat. És ez nem csak a szemüvegkeretekre, de vizsgálatra, lencsére is igaz. Ezt nem csak termékoldalról, hanem szolgáltatás oldalról is értem: ha nem tudsz segítséget kérni, pedig szükséged van rá, akkor ne foglalkozz azzal a bizonyos termékkel. Ezzel rengeteg időt és költséget tudsz megspórolni, nem beszélve a stressz által megjelenő ősz hajszálakról.

Olvasd el a tájékoztatót, guide-ot, amit mellékeltek a termékhez!

A katalógusok és a gyártók honlapján elérhető tájékoztatók érted vannak, valamint a tökéletes végeredményért. Szánj rá pár plusz percet, menj fel a honlapra, vagy keresd ki a katalógusból és máris tudni fogod, hogyan kell megmunkálni az adott keretet/lencsét. A gyártók sok esetben már nem csak írásos, hanem videó formátumban is segítenek.

Kérj segítséget!

Mind a lencsegyártók ügyfélszolgálata, trénerei, mind a szemüvegkeret gyártók képviselői örömmel segítenek neked. Fontos, hogy pontosan és jól fogalmazd meg a kérdést, így te is eredményesen tudod hasznosítani a válaszokat.

Segítséget kérni nem szégyen, inkább kérdezz, minthogy selejt és bosszúság legyen belőle.

Bízd specialistára!

Ha van olyan keret/lencse márka, típus, vagy kategória amit szeret a vevőköröd, de te nem szívesen foglalkozol vele, mert a megmunkálása számodra nem komfortos, mit tehetsz?! Járj utána, hogy ehhez a termékhez ki ért, van benne rutinja és erre specializálódott (üveg lencse, fúrt keretek stb.). Szerencsére a jó szakemberek neve futótűzként terjed, így nem kell majd sokat kutatnod. Egy kis időráfordítással bővítheted akár a célcsoportodat vagy elérheted a vevőköröd egy olyan szegmensét, akik eddig a periférián mozogtak.

Irányítsd a vevőd!

A jól irányzott kérdéseknek, a vizsgálati eredménynek és az optometrista véleményének köszönhetően tudod, hogy mire van szüksége a vevődnek. Amennyiben olyan szükséglete van, amit nem tudsz kielégíteni keret vagy lencse oldalról, akkor azt ne kínáld neki. Ha mégis kifejezetten azt szeretné, tájékoztasd arról, hogy nem lesz 100%-os az eredmény. Ilyen esetben próbáld egy másik útra terelni, hiszen reklamációtól tudod megkímélni magad.

Tesztelj!

Szerintem minden gyártónak/forgalmazónak van extra kedvezménye a partnerei felé. Ez az egyik legjobb módszer, hogy teszteld az adott terméket. Vidd végig a teljes folyamatot, mielőtt elkezded kínálni a boltban, így már a nulladik lépésnél benned is megfogalmazódhatnak olyan kérdések, észrevételek amiket akár a vevőd is feltehet. Így te már felkészülten tudod várni és megelőzhetsz egy későbbi problémát.

Amennyiben a fenti listát kiegészítenéd, véleményed, tapasztalatod van, oszd meg velünk!

Van véleményed? Vitassuk meg az Optikai Magazin Facebook csoportjában!