Ha van terved, minden könnyebb!

A kisvállalkozások legnagyobb ellensége az állandó időhiány, ami sokszor okozza, hogy a social megjelenések ad hoc jellegűek, vagy későn kapnak észbe és nem marad elég idő jól előkészíteni egy kampányt. A tapasztalat szerint, ha nagyvonalakban megtervezed az éved kommunikációs szempontból, és legalább 1 hónapra előre elkészíted a tartalmaidat, a nagyobb lélegzetvételű kampányok esetében pedig elég időt hagysz a felkészülésre, akkor a sokkal kevésbé lesz stresszes és idegőrlő mindez. Most, még január utolsó napjaiban, egyáltalán nem késő leülni, átgondolni az évet, és megírni a marketing tervedet.

Kezdd az alapokkal!

Érdemes azzal kezdeni, hogy összeírod, hogy honnan indulsz. Milyen követőszámokkal rendelkezel a social csatornákon, hasznos lehet kicsit jobban elmélyedni a platformok statisztikáiban, mert érdekes adatok birtokába juthatsz a célcsoportodról. Fontos megnézni, hogy milyen látogatottságot hozott az elmúlt évben a weboldalad, milyen kattintásokat és konverziókat hoztak a fizetett hirdetéseid -  ha voltak - , és milyen forgalmat bonyolítottál organikusan. A megismert számok tükrében pedig kitűzheted az idei céljaidat. A számok általában kijelölik a helyes irányt: pl. ha azt látod, hogy a social médiában megosztott blogcikkeid hozták a legtöbb érdeklődőt a weboldaladra, akkor érdemes célul kitűzni, hogy a hasonló tartalmak fókuszba kerüljenek a tartalommarketingedben. A weboldalad analitikája egyébiránt megmutatja, hogy érdemes-e fejlesztéseket eszközölnöd az oldaladon, hogy jobban konvertáljon: hasznos lehet-e egy online időpont-foglaló, érdemes-e változtatni a tartalmakon vagy a struktúrán, hogy hosszabban időzzenek el a látogatóid a honlapodon. Érdemes-e beruházni egy SEO auditba, hogy a fizetett és az organikus megjelenések aránya változzon.

Üzenetek, tartalom

Sokszor hallom azt, hogy nem tudom, mégis miről gyártsak tartalmat?! Tervezéssel a témák is könnyebben jönnek. „Csapd fel” a Google-t a jeles napok résznél, és használj fel mindent, ami számodra releváns lehet. Hozok konkrét példákat: foglalkozol gyerekkeretekkel, tehát a kampányaidat szervezheted gyereknap, mikulás, iskolakezdés környékére. Sportszemüvegek is a kínálatod részei? Nézd meg a sportok világnapjait, a kerékpározásé pl. június 13-a. Ne feledkezz meg a Látás Világnapjáról októberben, de olyan dolgokhoz is kapcsolódhatsz, ami elsőre nem egyértelmű. Az Alvás Világnapján írhatsz az alvás és a kékfény kapcsolatáról, ami el is vezet a saját témádhoz: a kékfényszűrős lencsékhez. Ha minden hónapra előre beírod egy content calendarba, hogy adott napokon miről szeretnél posztolni, az jelentősen megkönnyíti a kivitelezést is, és nem lesznek többé kapkodva megírt posztok, sietve összerakott kampányanyagok. A fentiek természetesen csak példák, az igazán sikeres social tartalmak azok, melyek kevésbé általánosak, rólatok szólnak és személyesek.

Kommunikációs csatornák

Szintén az előző év(ek) számaiból következtethetsz arra, hogy milyen csatornákat kell fókuszba helyezned, esetleg milyen új platformokat kellene még bevonni a kommunikációba. Mire érdemes a korábbinál nagyobb hangsúlyt helyezni, vagy akár teljesen elengedni. Jó alkalom az éves tervezés arra is, hogy megnézd mit csinálnak a közvetlen versenytársaid, vagy a piac azon szereplői, akiknek valamilyen szempontból kiemelkedő a kommunikációjuk. Nézd át a hírleveleid statisztikáját, és tűzd ki az idei hírlevél küldési céljaidat is.

A piszkos anyagiak

Szintén az elmúlt év számai alapján érdemes megtervezni, hogy idén mennyit szánsz marketingre, ide értve az kiállításokon való részvételt, a kampányokhoz kapcsolódó offline anyagokat, az esetleges külső segítséget a tartalomgyártásban, és az online hirdetésekre szánt havi összeget.

Ha mindezt összeírtad, lesz egy szép táblázatod, ami nagyszerű itiner az év hátra lévő 337 napjára.

Nagyon sikeres és kommunikációban gazdag 2024-et kívánok Nektek!