Hello, csak a kommenteket jöttem olvasni – 2. rész

Az előző rész arról szólt, hogy miként érdemes kezelni a kommentelőket az üzleti felületeteken, milyen eszközök vannak a kezünkben az esetleges trollok kiszűrésére, leiskolázására vagy letiltására. Ebben a cikkben pedig arról írok, hogy hogyan legyél etikus kommentelő,  mert a vélemény szabad, a véleménynyilvánítás hasznos, a megfelelő stílus és hangnem megválasztása viszont meghatározó.

Ha foglalkozunk tartalomgyártással, márpedig vállalkozóként ezt szinte kötelező – akkor ez nem történhet meg anélkül, hogy jelen lennél szakmai közösségekben, csoportokban, kövessél szakmai portálokat social csatornákon, figyelemmel kísérj olyan optikákat, akik számodra érdekesen, inspirálóan kommunikálnak.

Nyílt lapokkal játszva, megosztom veletek, honnan jött az ötlet, hogy az etikus kommenteléssel kapcsolatosan érdemes lenne írni egy cikket. Viszonylag sok Meta oldalt kezelek, és ezek között van jó pár optika is. Egyre gyakrabban érkezik meg az elenyésző számban jelenlévő, de annál hangosabb kisebbség, aki vitát igyekszik generálni egy-egy kollégája oldalán. Konkrét példaként, egy a századpontos dioptriával kapcsolatos poszt alatt valaki kollégaként kijelenti, hogy: „hülyeség”, vagy hosszú filozofálásba kezd arról, hogy létezhet-e egyáltalán „tökéletes” szemüveg.

Hogy kinek van igaza lényegtelen kommunikációs szempontból, a kérdés az, hogy kollégaként, miért érez valaki késztetést arra, hogy elhiteltelenítse a követői előtt az oldalt működtető optikát, szakembert? Mint említettem, arról hogy mit tegyél az oldal kezelőjeként egy-egy ilyen kommenttel már az előző részben írtam. 

Mit tehetne másként a vitatkozásra készülő kommentelő?

  • Felmérhetné, hogy ez az oldal nem a szakmabelieknek, hanem az optika saját célközönségének szól, azaz valószínűleg nem keresnek új szakértőt edukálni a saját vásárlóikat. Nyugtázhatja, hogy nem ért egyet és akár tovább görgethetne.
  • Ha ezt képtelen megtenni, mert a felbuggyanó közléskényszer fojtogatja, akkor írhat egy privát üzenetet az oldal kezelőjének, hogy ugyan semmi köze nincsen hozzá, hogy milyen tartalmakat állítanak elő, de szakmaiatlannak gondolja a megjelent posztot, és elmondhatja az indokait. Egyébként ezt is csak akkor javaslom, ha képes nem bántó módon megfogalmazni az észrevételeit. Bár Náray Tamás egyszer azt mondta, hogy „az építő jellegű kritika, olyan mint a jóindulatú pikkelysömör. Végülis nem oszt nem szoroz, azon túl, hogy viszket és csúnya, és bárki boldogan lemondana róla.”

Akkor mégis mit tegyen, ha valaki szeretne egy szakmai témában vitát indítani?

  • Keressen egy szakmai csoportot és dobja be a témát! Ott, zárt szakmai körben, a vásárlók kizárásával lehet véleményeket ütköztetni, érvelni, okosan vitatkozni, kerülve a személyeskedést.
  • Kezelje témaötletként, és ne a konkurencia oldalán mondja el a véleményét, hanem kerekítsen belőle egy saját posztot, vagy akár blogcikket az oldalaira vagy a weboldalára. - Mit gondolok optikusként a századpontos dioptriáról?
  • Léteznek szakmai portálok, ilyen az Optikai Magazin is, ahol bárki lehet szerző, és ahol minden véleménynek helye van, a zárt csoportban pedig lehet kulturált vitát folyatni az adott témáról.

Végezetül pedig melyek az abszolút tiltólistás és kerülendő dolgok:

  • Kamuprofil alatt fröcsögni a konkurencia oldalán
  • Durva személyeskedéssé degradálni egy vitát
  • Kerülendő a magyar helyesírási és központozási szabályok teljes figyelmen kívül hagyása akkor, ha szeretnéd, hogy komolyan vegyenek mint szakembert.

És még egy nagyon fontos gondolat: a pozitív komment és a megerősítés jó. Ha szeretnéd kifejezni az egyetértésedet, tetszett egy poszt egy kollégád oldalán, jelezd nekik akár egy kedves, egyetértő, bátorító kommenttel!

Miért?

  • Mert olvassák és jól esik nekik.
  • Jobb elérése lesz a posztjuknak, amiért manapság nagyon meg kell mindenkinek küzdeni.

Zárszóként: ha van hozzáfűzni valód, örömmel olvasom az Optikai Magazin Facebookoldalának kommentszekciójában!

Van véleményed? Vitassuk meg az Optikai Magazin Facebook csoportjában!