Nyereményjáték kisokos

Valljuk be kevesen vagyunk olyanok, akik legalább egyszer ne vettünk volt részt valamilyen social platformon meghirdetett nyereményjátékon, és ha a vállalkozásunknak van üzleti oldala, akkor feltehetően felmerült annak is a lehetősége, hogy indítsunk sajátot. Mielőtt azonban hűbelebalázs módjára nekiállunk nyereményjátékot szervezni, érdemes átgondolni pár dolgot ezzel kapcsolatban, annak érdekében, hogy a megfelelő, a céljainkat leginkább támogató játékot futtassuk.

Kezdjük rögtön a célok megfogalmazásával, és koncentráljunk a Facebookra, mint az optikák által legtöbbet használt csatornára. Leggyakrabban ezekkel a játékokkal a következőket szeretnénk elérni:

  • Követőtábort építeni induló Facebook oldal számára
  • A sok megosztásban reménykedve a márkaismertségünket akarjuk növelni
  • Releváns, a márkánk iránt ténylegesen elérő célcsoportot kívánunk elérni
  • Adatbázist szeretnénk építeni a követőinkből, hogy más csatornákon (pl. hírlevélben) is tudjunk velük kommunikálni

But first, pozícionálás

Még egyet hátrébb lépve, mindenek előtt azt találjuk ki, hogy mi kik vagyunk, és milyen képet szeretnénk kialakítani magunkról a social médiában. Nem mindegy, hogy „diszkontoptikaként” pozícionálják magunkat, vagy szuperprémium kategóriás highend egészségügyi szolgáltatónak.

Ez a pozícionálás ugyanis eldönti, hogy kiket szeretnénk megszólítani a social médiában, és azt is, hogy kiket NEM. Ez pedig meghatározza, hogy kell-e egyáltalán nekünk nyereményjátékokkal foglalkozni, és amennyiben kell, akkor milyen mechanizmussal indítsuk el őket ahhoz, hogy az üzenet azok számára érkezzen meg, akiknek szánjunk.

A social nyereményjátékok általában nem azokat a rétegeket vonzzák tömegével, akik exkluzív környezetben prémium szolgáltatásokat vesznek igénybe, bármennyire is rosszul néz ez ki leírva, de attól még igaz. Ezért nagyon fontos a játék mechanizmusa.

Azokra gondolva, akik csak idáig olvassák el a cikket, folytatom egy fontos dologgal:

Van egy rossz hírem: a kövess be, és oszd meg típusú nyereményjátékok ellentétesek a META szabályaival, ezért ha a játékod eljutott olyasvalakihez is, aki szívesen törne egy kis borsot az orrod alá, akkor jelentheti a játékot, amit rossz esetben letilt a Facebook, legrosszabb esetben az oldaladat is elveszítheted. Ugyanez igaz, a „jelölj meg ismerősöket”, akiknek ez érdekes lehet kérésekre - melyek szintén szabálytalanok - , és a részletes játékszabályzattal nem rendelkező nyereményjátékokra is.

Ha tehát követőbázisodat gyarapítanád nyereményjátékkal, és kevésbé fontos az új követők „státusza” marketing szempontból, akkor a kedveld a posztot, (kizárólag a posztot és az nem az oldalt), és kommentben adj választ egy kérdésre (de nem kérheted, hogy jelöljön meg ismerőst), játékok működhetnek. Beleírhatod a felhívásba, hogy „nem kérheted a megosztást, de nagyon hálás leszel érte.” Ezzel organikusan is elég szép eredményt érhetsz el, de persze még sikeresebb lehetsz, ha meghirdeted. Ha nem webshopod van, akkor értelemszerűen csak az optikád vonzáskörzetében élőkre célozz. Ha szerencséd van, akkor egy részük nem fog kikövetni az eredményhirdetést követő 1 napban azonnal.

Mit tegyél, ha egy „szofisztikáltabb” célcsoportot szeretnél megszólítani játékkal?

  • Ez sem lehetetlen. Ha induló oldal vagy, és nincsenek még követőid vagy csak kevés, akkor ebben az esetben érdekes lehet számodra egy influenszer együttműködés. A lényeg, hogy olyat keress, akinek a követőtábora olyanokból áll, akiket te is szeretnél elérni és megszólítani és az oldaladra terelni őket.
  • Adj is ajándékot, meg ne is! Hirdess olyan nyereményjátékot, aminek a nyertese a szolgáltatásodat jelentős kedvezménnyel veheti igénybe. Ez esetben csak azok fognak játszani, akik el tudnak menni hozzád, mert földrajzilag közel vannak, és tisztában vannak azzal, hogy a nyeremény nem ingyenes, hanem kedvezményes. Ezzel azokat, akik nyereményjáték-függők, és napi 12 játékmegosztás van az idővonalukon, kipottyantod a kalapból.
  • Olyan mechanizmust találj ki, amihez kell egy kis plusz energiabefektetés, nem pusztán egy lájk és egy komment. Készítsen egy fotót valahol, vagy akár az optikádban, és azt töltse fel vagy küldje el valahová. Ezzel azokat éred el, akik elkötelezettek vagy azok lesznek a márkád iránt.

Listaépítés: hosszú távú haszon

Számos oka lehet annak, hogy a követőid ne csak a Facebookon legyenek ott, hanem egy saját adatbázist építsél belőlük. Oka lehet a Facebook organikus elérésének drasztikus visszaesése, melynek következtében a posztjaid a követőid 1-2 %-ához érnek el, arra sarkallva az üzleti oldalakat, hogy fizessenek a megjelenésért. Egy jól felépített hírlevél stratégiával hatékonyabban tudod elérni őket.

Ehhez az kell, hogy a nyereményjátékban történő részvételt hírlevél feliratkozáshoz kösd, így ha kellőképpen motiváló a nyeremény, szert tehetsz a követőid egy részének e-mail címére, illetve új követőket és feliratkozókat is szerezhetsz, az e-mail címeikkel együtt. Természtesen itt is fennáll annak az esélye, hogy később leiratkoznak, de egy e-mail cím megadása sokkal nagyobb elköteleződést jelent, mint egy bekövetés. Az azonban fontos, hogy a játékszabály részletesen szabályozza az adatkezeléssel kapcsolatos összes aspektust.

Szintén nem elhanyagolható tény, hogy minden esetben utána kell nézni, hogy a játékunk szerencsejátéknak minősül-e, bejelentési kötelezettséggel jár-e, illetve van-e bármilyen adóvonzata.

Mivel is zárhatnám soraimat: nyomjatok egy lájkot, és osszátok meg! :)