Social média gyorstalpaló optikusoknak – 1. rész
A platformok
Ezennel útjára indítunk egy optikákra szabott social médiáról szóló cikksorozatot, amiben bemutatjuk a platformokat, beszélünk arról, hogy milyen tartalmakat érdemes gyártani, mitől tudunk növekedni és fenntartani a figyelmet, illetve hogyan lehet hatékonyan hirdetni ezeken a csatornákon. Persze mindezt nem akadémiai szinten, de cél, hogy konkrét tippeket és trükköket osszunk meg veletek.
Mielőtt belevágunk, egy (bővített) mondat arról, hogy hogy mégis honnan merítem a bátorságot, hogy cikksorozatot írjak a témában. Még egyetemi képzés keretén belül végeztem újságíróként és PR szakemberként, akkor amikor az emberek még szerettek olvasni. (Sajnos ez csak félig-meddig irónia.) Eltöltöttem bő egy évtizedet a reklámszakmában, nagy márkák offline és online kampányain dolgoztam. Aztán pár évig egy optikusokat egybefogó beszerzési társulás marketingese voltam, innen a kapcsolódás az optikusi szakmai körhöz. 5 éve pedig egyszemélyes tartalomgyártóként dolgozom, többféle platformra és felületre írok szövegeket, blogcikkeket, hírleveleket. Több optikát is a partnereim között tudhatok hosszú évek óta.
És akkor kapcsoljátok be az öveket, mert indulunk!
Kezdjük az 1. részben a platformokkal: Facebook, Instagram, LinkedIn, Tiktok – hol érdemes jelen lenned?
Most nem fogom felsorolni, hogy melyiknek hány aktív és regisztrált felhasználója van, hiszen arra egy Google keresés számos találatot hoz. Inkább arról beszéljünk, hogy mi alapján válaszd ki, hogy melyiket, pontosabban inkább melyeket fogod használni!
Elsősorban abból indulj ki, hogy a te vásárlóid milyen összetételűek, hová pozícionáltad az optikádat, kiknek szeretnél kommunikálni? A család minden tagja számára megoldást nyújtó optika vagy? – Facebook.
Eredeti megoldásokat nyújtasz, ritka márkákat forgalmazol, a vásárlóid az egyediség ígérete miatt járnak hozzád? - Instagram.
A közönséged nagy része az üzleti életből kerül ki, esetleg rendszeresen jársz cégekhez szűrni? – LinkedIn.
Szeretsz lépést tartani a trendekkel, jelen lenni ott, ahol egyelőre kevés KKV próbálkozik? - Irány a Tiktok!
Mindegyik felület különböző, amit érdemes figyelembe venni a tartalmak készítésénél, de ha erőforrás, idő, külső segítség hiányával küzdesz, tudd, hogy „nincs megtiltva”, hogy közzé tedd ugyanazt a tartalmat több csatornán is - hiszen pl. a Facebook és Instagram oldaladat szerkesztheted egy felületről, egyszerre, egy időben. Lehet, hogy az egyik tartalom az egyik csatornán visszafogottan teljesít, míg a másikon nagyot fut a közönség különböző összetételének köszönhetően, vagy az algoritmus sajátosságai miatt. Vannak a tartalomgyártásnak ökölszabályai, amit jó ha tud az ember mielőtt elkezdi, de alapvetően kísérletezni kell, kielemezni, levonni belőle a tanulságot és tovább kísérletezni.
És akkor jöjjön a plusz egy tipp, ami segít eldönteni, hogy hol legyen jelen az üzleted a közösségi térben! Elsősorban az optikád meglévő és leendő vevőivel kommunikálsz ezeken a csatornákon, ezért ha bizonytalan vagy a dolgodban, akkor egyszerűen kérdezd meg őket, hogy hol vannak jelen, vagy inkább, hogy miket használnak aktívan! Hol találkoztak az üzlettel, a hirdetéseddel, és ezzel lényegében kirajzolódik, hogy hol érdemes jelen lenned, és mi az amit kiejthetsz a marketing mixedből.
Fenti módszerre pont a napokban fotóztam egy konkrét példát, egy fantasztikusan felépített kisvállalkozás üzletében. Mindenkitől csak egy tollvonás és szépen kirajzolódik a válasz.
Annak hogy milyen tartalmakat posztolj, milyen stratégiák mentén, egy külön részt fogok szentelni.
Ha kérdés van, örömmel állok rendelkezésedre, jövő hónapban pedig jövünk egy újabb résszel!