Social média gyorstalpaló optikusoknak – 3. rész

A pozicionálás

Beszéljünk egy kicsit a pozicionálásról, amiről egyébként rengeteg szó esik, de sokaknak ijesztőnek és bonyolultnak tűnik, pedig nem az. Az is tévhit, hogy ilyesmire csak nagy márkáknak van szüksége. Egy mikro - és kisvállalkozásnak is pontosan tudnia kell, hogy mit, kinek és mennyiért szeretne eladni. A pozicionálás lényege, hogy megkülönbözteted magad a versenytársaidtól, kialakítod azt a képet a vásárlóid fejében, amit szeretnél, hogy gondoljanak rólad.

Mi a pozicionálás értelme és gyakorlati haszna?

Ha van egy jól pozicionált vállalkozásod, akkor növekszik a márkád ismertsége, ami a hosszú távon vásárlásokat jelent. Azt érdemes tudni, hogy a leendő vásárlóidnak legalább 5-7 találkozásra van szüksége a márkáddal ahhoz, hogy egyáltalán emlékezzenek rád. Egyes felmérések viszont az óriási marketingzaj miatt, ennél magasabb számokat mérnek. A konzisztensen épített márkák bevételének átlagosan 23 %-a social médiában való jelenlétnek tudható be. Szóval hiába szeretjük vagy épp nem szeretjük, ki akarna lemondani a bevételének 23 %-ról?

Melyek a pozicionálás elemei a gyakorlatban?

A célcsoportod pontos meghatározása

A célközönséged pontos meghatározása, a buying personád leírása. Erre azért van szükség, hogy megfelelő üzeneteket fogalmazz meg és olyan tónusban kommunikálj, ahogy az a célcsoportod számára megfelelő. Optikára lefordítva, ha elsősorban prémium lencséket szeretnél designer keretekben eladni, akkor annak a társadalmi csoportnak fogalmazd meg az üzeneteidet, akiknek az érdeklődése összecseng ezzel, és financiálisan is megengedhetik maguknak.

A márkastratégiád kialakítása

Ezek mind egymásra épülő dolgok. Már tudod, hogy mit és kinek szeretnél eladni, ehhez kell kialakítani a vállalkozás arculati elemeit, meghatározni a kommunikáció stílusát, hangvételét, mindazt, ami a későbbiekben megjelenik rólad a vásárlóid fejében, ha hallanak rólad. Erről nagyon részletesen olvashatsz Varga Zsófi korábbi cikkében.

A márka viselkedése

Nagy cégek esetében itt válság-forgatókönyvekre és kríziskommunikációra is gondolhatunk, egy kisvállalkozás életében ez főként azt jelenti, hogy hogyan kezeled az esetleges reklamációkat, miként reagálsz a social médiában gyakorta előforduló rosszindulatú kommentekre, hogyan kommunikáltok a vásárlóitokkal az üzletben, hogyan reagáltok váratlan helyzetekre, megváltozott piaci körülményekre, hogy ne túl messzire tekintsünk vissza a múltba, pl. a Covid miatti bezárások. Továbbmenve milyen társadalmi értékek és etikai normák mellett köteleződtök el, melyek beépülnek a kommunikációs stratégiába is. Itt lehet megemlíteni elrettentő példaként a Balenciaga luxusmárka éppen a kedélyeket borzoló legfrissebb a kampányát, melyben gyerekkel reklámozták a termékeiket és a kreatívon szadomazo macik és gyermekpornográfiához köthető dokumentumok is megjelentek. De hazai vizekre evezve, nagyot szólt pár éve a Burda egy kommunikációs botránya, akik egy 5 éves forma kislányt szerepeltető fotó leírásában a „szexi nyaki hasítékkal” szóösszetételt használták, amit egy jogvédő szervezet észrevett és privát üzenetben jelezte nekik. Egy bocsánatkéréssel és egy javítással el lehetett volna intézni, de inkább felháborodásukban kiosztották a Facebookon a jogvédőket és értetlenkedtek a „túlreagálás” miatt. Az oldalt ezután dühödt tízezrek rohanták meg és árasztotték el negatív üzenetekkel és értékeléssel, melyek nyilvánvalóan óriási rombolást végeztek a márkán. Az a marketing tézis, mely szerint gyerekkel (és kutyával) mindent el lehet adni, már régen meghaladta önmagát. Egy optika hirdetéseiben is kizárólag akkor érdemes szerepeltetni gyerekeket kommunikációs céllal, ha valóban neki szóló terméket vagy szolgáltatást reklámozunk, a gyerekek szemvizsgálata egyébként is abszolút red flag kategória. A kommunikációnak ezen része előre tervezhető, és megfogalmazható így elkerülhetőek az az ad hoc helyzetekben adott rossz reakciók.

Megkülönböztetés a versenytársaktól

Kisvállalkozások esetében a legtöbb fejtörést talán ez okozza: megtalálni és megfogalmazni, hogy az én optikám miben különbözik a többi optikától, hiszen nálunk is szemüvegek készülnek. Pedig fontos megtalálni a ezeket a USP-ket (unique selling points), mert ezek a kommunikációs üzenetek alapjai. Az elakadások általában abból fakadnak, hogy egy kicsit túlgondoljuk ezt, pedig csak a ránk jellemző tulajdonságokat sorra venni: Pl.: mi vagyunk a legrégebbiek, legújabbak, legfelszereltebbek, legszélesebb keretválasztékot adó, világmárkákat forgalmazó, különleges márkákat forgalmazó, extrém kereteket előnyben részesítő, 10 féle garanciát nyújtó, éjjel-nappal nyitvatartó (oké, ne túlozzunk), stb. optika.

Trendek és márkanagykövetek

A social média platformok folyamatosan új lehetőségeket kínálnak, érdemes odafigyelni a felkapott trendekre. Gondolok itt: csoportokban történő kommunikációban, milyen jellegű tartalmakat részesíti előnyben az algoritmus, illetve a közönséged. A social médiában ér megújulni, nem jelenti a márka teljes újrapozicionálást, ha kipróbálunk és alkalmazunk valami újat. A logónkat ne cseréljük évente, de a social média stratégia ennél rugalmasabban kezelendő elem.

Ha marketing mixed része a influencer marketing, és egy vagy több véleményvezérrel dolgozol együtt, akkor figyelj arra, hogy hitelesek legyenek a célcsoportod számára, és összehangban legyenek a termékkel, amit reklámozol a segítségükkel. Ha lehet, érdemes a kizárólagosságra törekedni legalább egy adott időszakban, hiszen nem szerencsés, ha egy következő posztban már a konkurencia termékét viseli.

Megfelelő csatornák

Fontos, hogy ne az legyen a szempont, hogy te miket használsz, vagy mit szeretsz jobban és mit kevésbé, hanem, hogy a vásárlóid melyeket követik. Erre jó példa a Converse márka, akinek mindig sikerül megújulnia és a megszólítani a fiatal generációt. A Facebookon már évek óta nincsenek jelen – hiszen az Facebook közönsége folyamatosan idősödik - átköltöztek a TikTokra és az Instagramra.

Folyamatos kommunikáció

Tartsd fent a figyelmet, maradj a köztudatban. Tervezd meg havi szinten a tartalmaidat, ezzel időt és energiát spórolsz plusz konzisztens tudsz maradni.

Arról, hogy a social médiába befektetett munka eredményét milyen módszerekkel tudod lemérni, majd egy következő részben beszéljük meg.

Ha van kérdés, vélemény, keress fel bátran!

Van véleményed? Vitassuk meg az Optikai Magazin Facebook csoportjában!