Social média gyorstalpaló optikusoknak – 4. rész

A mérés

Ismeritek azt a mondást (amiről egyébként senki se tudja, hogy pontosan ki  mondta, vagy mondta-e egyáltalán), miszerint a marketingköltésnek az egyik fele kidobott pénz, csak senki sem tudja, hogy melyik fele? Ezzel mindössze az a probléma, hogy döbbenetes nagy ökörség, megkockáztatom az online marketing megjelenése előtt is az volt – ma pedig már egyáltalán nem igaz.

A címet meghazudtolva nemcsak a social médiáról lesz szó a cikkben, hiszen az online marketing ritkán támaszkodik kizárólag a social platformokra.

Nem kell ahhoz statisztikusnak lenni, hogy értelmezni tudd az online jelenléted mérőszámait, hiszen minden platform nagyszerű és átlátható elemzéseket készít. Ha pedig igazán a mélyére szeretnél nézni az adatoknak, akkor az analitikának is van egy haladó szintje, amiben minden kérdésre, ott a válasz. De nézzük csak az alapokat!

Mit érdemes mindenképpen mérni?

Mindenekelőtt a weboldalad adatait

Talán ma már alapvetés, hogy a honlapod teljesítményét méred a Google Analytics segítségével, hiszen az itt található adatok segítik a finomhangolni a weboldalad tartalmát, és a kampányaidat is. Megnézheted, hogy mennyien látogatják az oldaladat, demográfia adatokat tudhatsz meg rólunk, láthatod, hogy mely tartalmak a legnépszerűbbek, mennyi időt töltenek el az oldalon, milyen arányban térnek vissza az oldaladra, és hogyan teljesítettek az oldaladra vezetett kampányok, teljesültek-e a céljad.

Az igazi feketeövesek olyan eszközöket is alkalmaznak, melyek megmutatják, hogy milyen internetes keresések alkalmával jelentek meg a találati listában, és milyen kulcsszavakra kerestek rá, ami az ő oldalukat dobta ki találatként. Ezeknek az eszközöknek egy része teljesen ingyenesen áll a rendelkezésünkre.

A social média megjelenéseket

Érdemes elmerülni az üzleti oldalaid elemzés részében is, hiszen egyrészt rengeteg mindent megtudhatsz a követőidről: milyen a nemek aránya, hány évesek, hol élnek, mikor vannak legaktívabban jelen az oldalon. Másrészt pedig az oldalaid és a tartalmaid teljesítményéről is pontos számokat kaphatsz, így láthatod, hogy miket kedvelnek igazán, ami rendkívüli mértékben megkönnyíti a tartalomgyártást.

A fizetett hirdetések eredményeit

Ha fizetett kampányokat futtatsz, akkor nagyon nem mindegy, hogy milyen eredménnyel zárulnak. Az alapvető cél, hogy megtérüljön – ideális esetben többszörösen - a befektetésed. A kampányokat mindig aszerint kell elemezni, hogy milyen célokat határoztunk meg, azaz mi számít eredménynek. Forgalmat akartunk generálni a weboldalunk számára, növelni szerettük volna a követőink táborát, feliratkozó kampányt csináltunk, vagy be szerettük volna csábítani a közönséget az üzletbe őket egy promócióval? A hirdetéskezelőkből részletes jelentéseket nyerhetünk ki, melyek pontosan megmondják, hogy a mennyi pénzt fizettünk egy-egy vásárlóért, vagy átkattintásért, esetleg feliratkozóért. (Természetesen egyéb más kampánycéljaink is lehetnek.)

A hírlevelek hatékonyságát

Lehet, hogy magánszemélyként úgy érzed a hírlevelek nem hatékonyak, hiszen te is kb. kétszázra vagy feliratkozva és mégis nagyon keveset olvasol el, de üzleti szempontból a hírlevél még mindig az egyik legjobb eszköz arra, hogy az érdeklődőket vagy a már korábban nálad vásárlókat a jövőben is elérjed. Hiába dübörög a social média, ha egy gyanútlan szerdán elérne bennünket a Facebook-apokalipszis és elérhetetlenné válnának az évek óta építgetett többezres követőtáborok vagy csoportok, akkor sokan bajban lennének. Ezért fontos lenne, hogy a vásárlóidtól kérjél (és kapjál) engedélyt arra, hogy hírlevelet küldhess nekik. Cserébe ígérd meg, hogy nem fogod napi szinten zaklatni őket. ???? A hírlevélküldő szoftverek pedig pontosan megmondják, hogy kik és hányszor nyitották meg a leveled, és teljesültek-e a korábban meghatározott célok.

Mivel a legtöbb olvasónak ezen a platformon optikája van, ezért a konverziós cél leggyakrabban az, hogy időpontot kérjenek, és bemenjenek az üzletbe vásárolni. Elképzelhető, hogy valaki nem a hírlevélben található időpontfoglalás gombra kattintva jelentkezett be vizsgálatra, hanem átkattintott a weboldalra vagy az Instagramra, ott elolvasott mindent, ami érdekelte, majd fogta a telefonját, és bepötyögte az oldalon látható számot. Az üzleti cél teljesült, de a statisztikában nem fog megjelenni. Nem akarom ismételni magam, de fogom: mindig érdemes megkérdezni és valami egyszerű módszerrel rögzíteni, hogy honnan, milyen forrásból hallott az üzletről/az akcióról/a márkanapról.

Ha kérdésed vagy észrevételed van a cikkel kapcsolatban, esetleg megosztanád velem, hogy miről olvasnál még a témában, keress bátran!

Van véleményed? Vitassuk meg az Optikai Magazin Facebook csoportjában!